Monday, June 13, 2011

Selamat ker nak Datang Delhi nih ?

Herrrmmm...soklan yang aku sendiri pun tak leh nak jawab dengan nada penuh keyakinan kalau di tanya. Soalan tu terlalu general sangat...Delhi nie besar. Ada yang ingat kalau nak gi tengok Taj Mahal pun dikatanya Delhi.

So, aku leh kata...ke mana-mana pun kita pergi, berhati-hatilah. Jaga diri. Tak semestinya Delhi nie tak selamat. Kekadang jejalan kat Key Ell pun ada banyak penyamun. Cuma aku selalu pesan, kalau pergi jejalan tu...eloklah bergerombolan. Kalau kena cop rombongan Che Kiah pun apa salah nyer...

Elok juga sebelum datang sini tu...jengok-jengoklah online news local di India nie...Bukan apa, memanglah kekadang tu news die bukanlah betul seratus peratus. But, untuk langkah keselamatan bolehlah dijadikan asas untuk korang. Siapa tau kan...malang tak boleh dijangka nak kena kat mana.

Pengalaman aku sejak bermastautin di sini, ada jugalah insiden yang boleh buat jantung aku nak gugur kecut gigil kaki kalau nak dikongsikan.

Insiden 01

Ludhiana (Punjab) 2008: aku baru jer sampai ke satu Pejabat kawan aku di sini. Tak sampai 10 minit, datang seorang lelaki dengan parang di tangan menjerit-jerit suruh tutup office. Aku cuma diam kan diri...tak berkata apa-coz, ini memang insiden pertama seumur hidup aku.

Rupa-rupanya ada rusuhan protes (aku lupalah plak pasal apa tah) kat pekan Ludhiana. Hampir semua Pejabat swasta dipaksa tutup. Pengangkutan awam takder satu pun ada atas jalan. Keesokkan harinya, jalan jadi selengang-lengangnya. Takder satupun kenderaan berodar 4 di benarkan ada atas jalan oleh golongan yang protes. Sebelum sampai ke Ludhiana nie...langsung tak der berita apa pun pasal rusuhan akan berlaku di sini.

Insiden 02

Kolkata (West Bengal) 2009: Selesai tugasan aku di bandar Kolkata, dalam perjalanan balik ke hotel...Tiba-tiba, kereta yang aku naik terperangkap dengan satu kumpulan yang sedang buat mogok. Punyalah ramai manusia yang ikut mogok nie. Ada yang bawak sepanduk. Bawak bendera. Walaupun diorang buat mogok aman...Tapi, driver yang bawak aku tu tak berani buat apa...die matikan enjin...suruh kitorg duduk dalam kete diam. Paling best...mogok nie dapat kerjasama pihak Polis tu...Polis cuma tengok dan bagi laluan pada perarakan mogok nie.

Lebih kurang 45 minit bila perarakan mogok dah surut kitorang manuju ke destinasi. Nasib baik mogok aman...tak der insiden menakutkan berlaku.

Insiden 03

Agra, 2010: Insiden nie adalah yang paling buat aku kecut perut sebenarnya. Mana tidak nye...aku sekeluarga (isteri dan dua orang anak kecil aku pun ada sekali masa nie), ibu dan ayah aku pun ada sekali masa nie. Kami baru balik dari tengok Taj Mahal...dan nak balik semula ke Delhi. Dalam perjalanan balik ke Delhi.....Tiba-tiba jer ada satu kereta berhenti depan kami...tengah-tengah jalan die berhentikan kereta die...pemandu keluar...aku dah cuak dah...tapi dia keluar kereta kemudian terus ke tepi jalan ada ramai orang kampong tengah berkumpul. Driver kami bunyikan horn. Datang 2 3 orang pemuda marah-marah kat driver yang bawa kami. Diorang paksa driver kami matikan enjin. Mula-mula aku suruh driver tu cakap elok-elok bagi kami lalu.

Bila driver baru nak bukak mulut jer...Lagi ramai datang memekik-mekik. Aku dah tak senang duduk. Keadaan jalan dah mula sesak...kiri kanan dah mula ada kereta. Polis datang aku lega. Driver aku start enjin....nah...!!! Datang sekumpulan manusia samseng nie diorang tolak-tolak, keliling van kami penuh orang kampong...diorang goncang-goncangkan van yang kitorang tengah duduk nie....Sambil menjerit-jerit...Maki-maki driver...aku makin cuak. Anak-anak aku dah mula nangis takut. Bini aku dah mula panik. Bapak aku dah start doa. Mak aku muka pucat. Aku cuma doa jer yang dapat aku buat masa tu. Sambil peluk anak-anak aku yang tengah nangis.

Bila enjin van dimatikan...baru diorang berenti goncangkan van kitorang. Dekat 4 jam kami sangkut tengah jalan tanpa tahu apa sebenarnya yang berlaku. Tengah-tengah jalan dah ramai orang. Siap duduk makan kacang lagi diorang. Aku punya menyumpah...Masuk 4 jam 30 minit gtu lebih kurang...Datang Polis FRU India. Tentera pun ada sekali...adegan bergaduh mulut...maki-maki...tolak-tolak antara Polis dengan orang kampung...sampai senapang kena acu...puak yang mengacau beralah...perlahan-lahan Polis tunjukkan jalan keluar pada kami. Itu pun aku rasa sebab ada kereta diplomat eropah kat tepi kami. Kalau tidak...belum tentu lagi kami dapat lepas.

Apa puncanya mereka buat tu....Sebab: kampung diorang takder eletrik !!! kalau korang tau punca cam nie korang mengamuk tak ?!!!

Ada lagi insiden-insiden lain kalau aku nak cerita...Tapi, biarlah jadi kenangan aku di India nie...Cukup memberikan aku satu pengalaman yang bermakna...

Psssttt...aku juga pernag kena tahan tengah hutan dengan orang asli...korang tahu apa die mintak ? die paw aku Rs. 10.00 !!!

Semata-mata 70 sen dia tahan kete aku...hik3!!! kelakar kan ?

No comments:

Post a Comment