Sunday, August 29, 2010

Kafir Muyrik Itu Najis

Hajat di hati, aku ingin teruskan dengan isu BERHAKkah mereka menggunakan HAK yang diberikan oleh Mahkamah untuk menggunakan kalimah ALLAH seperti di Episod I.

Tapi, aku tangguhkan sebentar hasrat itu...jiwa aku sedang membara menahan kemarahan baru atas keTOLOLan masyarakat MELAYU yang beragama Islam di Qariah Surau Al-Huda, Kajang Sentral dan juga di Masjid At Taqwa di Selayang Baru yang membenarkan dan mengizinkan orang kafir masuk ke dalam rumah ALLAH.

Aku tidak faham dan tak boleh terima andai Nazir, Imam dan AJK Qariah Surau mengambil pendirian mengizinkan rumah ALLAH itu dijadikan sebagai platform kemasyarakatan tanpa ada elemen yang berkepentingan politik. Memanglah dalam akhbar-akhbar atau mana-mana media, mereka akan berkata tujuan datang, masuk dan berceramah hanyalah setelah mereka dijemput dan tiada kepentingan politik. Soalan aku...BOLEH PERCAYA KER ?!!

Lebih buat aku marah, apabila membaca SELAYANG 28 Ogos - Ahli Jawatankuasa Masjid At-Taqwa mendakwa tidak menerima surat rasmi daripada Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) yang menyatakan tidak boleh membawa masuk orang bukan Islam ke dalam masjid. Nazirnya, Mizan Mamat berkata, beliau tidak pernah diberitahu mengenai perkara itu sejak menjadi nazir kepada masjid tersebut. Lebih malang lagi si yang bergelar nazir ini bersuara TOLOL; ''Saya tidak pernah diberitahu bahawa perkara ini tidak boleh dilakukan. Jadi saya rasa tiada salahnya berbuat demikian. Apakah apabila dilantik sebagai nazir perlu diberitahu (diAJAR) segala-galanya tentang APA YANG BOLEH DAN APA YANG TIDAK BOLEH. Kalau tak bagi tahu, BOLEHlah nak buat sesuaka hati ?!!!

Inilah perkembangan yang semakin berani dikalangan kafir musyrik di Malaysia yang secara terang dan bukan lagi sinis. Mereka sudah boleh berbangga kerana mereka sudah mampu menjejakkan kaki ke dalam rumah ibadah ISLAM. Bukan itu sahaja, bersuara menyampaikan pesanan yang BAIK (tazkirah) konon-kononnya kepada jemaah qariah di SAF tenpat dahi ummat ISLAM sujud bersolat.

Mana TOK GURU agama yang berteriak melolong dalam ceramah yang berceramah tentang agama. Apa kata mereka bila surau tempat bertazkirah dengan saudara MUSLIM sudah boleh dikongsikan dengan pemimpin kafir.
Mana pemimpin yang memegang keris suatu tika dahulu yang konon-kononnya akan mempertahankan agama dan bangsa. SENYAP ?!!! Apa kata mereka bila masyarakat sudah mula boleh menerima ucapan yang disampaika oleh si kafir di surau.

Hujah aku mudah, apakah akan dibenarkan oleh si Paderi (kristian) untuk membenarkan dan mendengar syarahan agama Islam di Gereja-gereja mereka ? Andai dilihat sendiri di kalangan gereja-gereja Kristian sekali pun, pernahkan kita lihat Paderi Wanita menyampaikan khutbah di gereja kristian. Aku bagi jawapan dari kitab Gospel 1 Corinthians 14:34 yang berbunyi “The women are to keep silent in the churches; for they are not permitted to speak, but are to subject themselves, just as the Law also says”. Lihat sendiri, dalam agama kristian pun tidak membenarkan golongan wanita bersuara dalam rumah ibadah mereka. Tetapi, terbalik kepada kita…membenarkan orang kafir wanita masuk kedalam surau dan siap benarkan BERSUARA di surau.

Dalam hal ini aku pasti akan ada tok guru agama yang akan bersuara dengan memetik firman ALLAH SWT dalam Surah At Taubah ayat 28, yang bermaksud; “Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis (tidak suci), maka janganlah mereka mendekati Masjidil Haram sesudah tahun ini. Dan jika kamu khawatir menjadi miskin maka Allah nanti akan memberimu kekayaan kepadamu dari kurniaNya, jika Dia menghendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”.

“ALLAH hanya katakan jangan bagi masuk kafir ke dalam Masjidil Haram, masjid lain boleh. Surau pun orang panggil surau bukannya Masjid”...Nauzibillah...Aku cukup berharap ayat dari Surah At Taubah itu dikaji KENAPA diturunkan dan BILA ayat itu diTURUNkan. Ini penting, andai masyarakat kita membaca al quran dengan mengamati maksud pada setiap ayat. FIKIRKANlah maksud awal ayat tersebut, “Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis (tidak suci),- MUSYRIK itu ALLAH telah katakan sebagai golongan yang najis. Tanpa kiasan, malahan maksudnya JELAS lagi TERANG...MUSYRIK itu NAJIS !!! Maka tidak kiralah samada ianya masuk ke Masjidil Haram atau mana-mana masjid sekalipun andai bangunan itu sudah kita anggap rumah ALLAH kenapa mesti kita izinkan KAFIR MUSYRIK yang tidak suci masuk ke dalamnya. Mereka membenarkan NAJIS dibawa masuk ke dalam rumah ALLAH.

Mungkin ada juga yang akan berkata, pada zaman Rasullullah- Baginda membenarkan kafir musyrik masuk ke dalam masjid. Malahan dalam sememangnya di akui terdapat dikalangan fuqaha yang berselisih pendapat tentang membolehkan kalangan kafir musyrik masuk ke dalam rumah ALLAH dengan berlandaskan sirah Rasullah yang pernah membenarkan golongan kafir At-Ta’if tinggal di masjid sebelum mereka memeluk Islam, juga dalam satu kisah terdapat rombongan kristians dari Najran menginap seketika di dalam masjid baginda di Madinah. TETAPI, aku tegaskan fatwa Majlis AGAMA ISLAM Selangor tepat dengan mengatakan bahawa HARAM bagi kafir musyrik menjejakkan kakinya ke rumah ALLAH bersandarkan kepada maksud awal ayat “Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis (tidak suci).
Di zaman Rasullah, Baginda memang pernah membenarkan kafir musyrik masuk, tidur, menginap, malah bersembahyang di masjid. TETAPI, lagi sekali aku pohon...KAJIlah sejarah dahulu. Pada zaman Rasullah, pernah dikisahkan bahawa Masjid dan RUMAH Rasullullah adalah dalam satu kawasan. Dan pernahkah kita terbaca kisah orang kafir melakukan sebarang aktiviti di ruang tempat umat ISLAM sujud bersolat ?

Sebab itu aku katakan, kita kena tahu KENAPA dan BILA ayat tersebut diturunkan. Aku tidak mahu ulas panjang lebar tentang KENAPA dan BILA ayat ke 28 dari surah At Taubah ini diturunkan. Kerana aku mahu semua yang membaca di sini mengambil tanggungjawab dan mengatakan Al Quran itu bukan hanya sekadar di baca. Tetapi ianya perlu diFAHAMI dan diHAYATI tentang apa yang terkandung di dalamnya.

Malahan dalam isu ini aku kongsikan sabda Rasulullah, yang diriwayatkan dari Abu Bakrah r.a, ia berkata, "Sungguh Allah telah memberiku sebuah kalimat yang bermanfaat bagiku, yakni ketika sampai berita kepada Rasulullah saw. bahwa bangsa Persia mengangkat puteri Kisra menjadi raja mereka, beliau saw. bersabda, 'Tidak akan beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan mereka kepada seorang wanita'," (Hadith Riwayat Bukhori - no. 7099).
Moga kita semua mendapat syafa'at dan petunjuk dariNya. Amin...Ya Rabbal'alamin

"And why do you not even on your own initiative judge what is right?" (Luke 12:57)

No comments:

Post a Comment