Monday, March 26, 2012

Cerita Hutan

Lama sangat aku tak update blog nie...agak sibuk sikit kebelakangan nie...

Kebetulan aku baru jer balik dari Agra semalam. Tak ke Taj Mahal pun...ada kerja sikit...balik hari jer...

Semasa berborak dengan rakan-rakan baru India di sana aku tertarik dengan satu info yang sebenarnya agak sinomin sesangat diceritakan pada masa zaman sekolah rendah dulu-dulu. Kalau sesiapa yang pernah jadi ahli pengakap dulu-dulu...even aku percaya sampai hari ini cerita tentang "the Jungle Book" akan menjadi salah satu kurikulam dalam kegiatan berrrpengakap di sekolah.


Aku diberitahu yang asal usul the Jungle Book nie memang datangnya dari tanah India. Sampai ke hari ini masih lagi wujud kesan-kesan peninggalan si Mowgli nie. Cuma yang jadi kemusykilan aku: "Dimanakah hutan sebenar yang dikatakan asalnya kewujudan Mowgli nie ?"

Ada dua lokasi yang feymes di India nie yang dikatakan menjadi lokasi asal bermulanya cerita the Jungle Book yang di feymeskan oleh novelis British Rudyard Kipling pada tahun 1894; 1) di the Tiger Sanctuary di Valmiki, Bihar dan 2) di kawasan hutan (dipergunungan Satpura) berdekatan dengan bandar kecil Seoni di negeri Madya Pradesh.


Macam mana boleh sampai ada dua teori lokasi cerita Mowgli nie ?

Kalau kita amati cerita the Jungle Book nie...keadaan hutan bagi kedua-dua lokasi yang dikatakan menjadi lokasi asalnya si Mowgli nie hampir sama. Cuma, dalam penceritaan si pengarang novel nie- dikatakan hutan di Madya Pradesh adalah lokasi paling tepat untuk mengatakan bahawa Mowgli dibesarkan oleh serigala di sana. Namun, teori ini diragui oleh ramai pihak termasuklah sasterawan dari India sendiri. Sebabnya, si Kipling nie TIDAK PERNAH pun sampai ke hutan yang dimaksudkan di dalam penceritaannya itu. Walaupun, Kipling nie pernah menetap di India- adalah dipercayai, gambaran tentang hutan di pergunungan Satpura dalam cerita the Jungle Book nie banyak mengambil maklumat yang disampaikan oleh rakan-rakan beliau yang pernah menjelajah ke hutan tebal di Madya Pradesh nie.

Habis tu cam ner plak boleh orang India claim yang Mowgli nie asal dari hutan di Bihar ?

Suatu ketika dahulu, adalah dikatakan (aku sendiri tak dapat memastikan kebenaran cerita nie) sebelum Kipling mengarang cerita the Jungle Book- penduduk di suatu daerah di sebuah kampung di negeri Bihar gempar dengan penemuan seorang remaja yang dijumpai di hutan tanpa berpakaian dan berpewatakan tidak seperti manusia biasa. Budak ini juga dikatakan tidak tahu bertutur bahasa manusia. Lebih menakutkan, gelagat budak nie seakan-akan seperti binatang buas. Dia juga dikatakan tidak tahu berjalan dengan elok. Budak nie dikatakan lebih selesa bergerak dengan merangkak macam serigala. Sebab itu, para ilmuan di India berpendapat yang budak ini adalah Mowgli yang dimaksudkan oleh Kipling si pengarang the Jungle Book.

Orang selalu keliaru cerita Mowgli yang diadaptasikan oleh Walt Disney dalam edisi-edisi kartun keluaran mereka. Palingg aku pasti...ramai antara kita yang beranggapan bahawa Mowgli dan Tarzan adalah individu yang sama. Tarzan dibela dari kecik oleh beruang gorila. Si Mowgli pula dibela oleh serigala. Dari segi kawan-kawan mereka juga banyak perbezaannya. Korang cari dan baca sendiri lah kedua-dua cerita nie.

Aku cuma nak sampaikan satu moral paling besar sebenarnya dalam kes the Jungle Book nie.

Ramai yang beranggapan bahawa, the Jungle Book adalah cerita benar-benar wujud dalam tamadun manusia. Hakikatnya, the Jungle Book nie tidak lebih daripada khayalan si penulis yang diterjemah dalam bentuk novel untuk santapan pembelajaran kanak-kanak. Si penulis sendiri cuma mencedok dua tiga ideologi tempatan India dan maklumat yang didapati dari sekeliling. Hasilnya, nah !!! Jadilah satu novel epik yang menjadi doktrin pegangan moral bagi pasukan beruniform di seluruh dunia yang di asaskan oleh Lord Baden Powell dan isteri beliau.

Aku tak pasti kenapa si Baden Powell nie menerapkan the Jungle Book dalam korikulam pengakap. Si Kipling nie orang Amerika. Manakala si Baden Powell nie orang British yang mengasaskan "Scouting" di Afrika Selatan semasa akhir perkhidmatan beliau di sana.

Cuma satu nasihat aku pada yang membaca blogging aku kali ni...

Pertamanya, cuba korang baca secara serius cerita dalam kandungan the Jungle Book yang asal. Ambil masa sedikit untuk mengenali karektor setiap watak-watak yang ada dalam penceritaan tersebut. Kemudiannya, cuba try google makna disebalik setiap watak yang ada dalam the Jungle Book. Korang akan faham apa yang aku maksdukan selepas itu.

Kedua, aku juga berpengakap pada zaman kecil dahulu. Sampai ke sekolah menengah. Cuma bila dah dewasa nie (dah tua dah sebenarnya...) kerajinan aku membaca membuatkan aku mengucap panjang bila aku mengetahui latar belakang Lord Baden Powell yang sebenarnya.

Dikesempatan ini, aku menyeru agar kepada sesiapa yang punya anak-anak berpengakap tu...sila ambil perhatian serius tentang gerakan dalam berpengakap mereka. Ini penting !!! Aku ada tanggapan aku sendiri. Anda yang lain mungkin ada anggapan tersendiri. Aku cuma ingin nasihatkan kita selalulah berhati-hati dengan dakyah musyrikin yang mungkin menjadikan agenda "scouting" ini untuk menanamkan ideologi khurafat terhadap generasi muda bangsa kita.


No comments:

Post a Comment