Tuesday, February 28, 2012

Kenapa Islam Melarang Makan Daging Khinzir ?

Situasi di salah satu hotel di India pada waktu pagi. Aku turun ke coffe shop nak makam sarapan. Tiba-tiba mata aku terpandang helaian hirisan daging becon. Nampak sedap jer...TAPI !!! ada tanda "Pork Becon". So, aku tak ambillah.

Tiba-tiba, datanglah seorang pekerja di coffe shop tu..."Morning sir...anything that I can help you ?". Sopan jer die bertanya. Aku balas lebih kurang sambil berborak ringkas. Dengan secara spontan juga aku bertanya. "Errr...sorry to ask. I thought Hindu in here doesn't eat pork. Why U served this meat ?". Menyedari mungkin aku nie seorang Muslim (dari nama aku kot) si pekerja hotel nie menjawab...sampai sekarang aku tak boleh lupa insiden nie. Korang taw apa jawapan die ? ...
"Ooo...don't you be worry sir. This all pork meat here we import from Malaysia. Muslim country. Everything HALAL". Terkedu sekejap aku mendengar jawapan die. Dalam hati aku, dia nie tak taw ker aku nie orang Malaysia. Aku cuma memberikan reaksi..."Oooo...okey thanks...".

Situasi lain pula. Berlaku baru-baru ini. Aku di tanya oleh seorang rakan India aku di sini..."Why in pork meat prohibited in ISLAM ?". Kalau soalan tu yang diajukan pada korang...agak-agaknya apa jawapan korang. Jawapan simple...kompom sebab dah agama kita larang...so, kita ikut jerlah. Atau mungkin, kita akan jawab daging babi tu kotor...jadi sebab tulah kami Muslim tak makan. Atau pada yang ambil mudah yang masuk akal sikit akan jawab ...Rasullullah kami mengajar kami agar menghindari binatang yang bertabiat jijik ini dari di makan.

Apa aku jawab ?

Sebenarnya, masa nak membalas soalan tu...aku ambil masa sedikit dalam 5 saat. Cool down dulu. Riles...ambil nafas...Then, aku jawab. Sebab, aku taw ini salah satu soalan provokasi nak menggoyangkan pegangan fikah seorang Muslim. Aku taw, kalau aku jawab simple...akan ada 2...3...atau mungkin lebih lagi soalan akan muncul ditanya pada aku kerana tak puas hati dengan jawapan yang aku berikan padanya.

So, apa jawapan aku ?!!!

Alhamdulillah...Allah maha besar memberikan aku hidayahNya untuk memberikan penerangan pada si polan yang bertanya. Aku translatekan jawapan aku dalam bahasa melayu untuk kita berkongsikan bersama.

Aku menjawab, "Sahabatku, cuba kau beritahu padaku...dalam dunia ini...agama mana yang MEMBENARKAN pengikutnya dari memakan hasil dari daging binatang yang kita panggil BABI (a.k.a khinzir) nie...?". (Maaf, aku takkan sensorkan perkataan BABI nie dari penulisan aku untuk memudahkan pemahaman yang mebaca). Sahabat India aku terus dengan spontannya mengatakan dia tak pasti. Tapi, setakat hari nie tiada swami (sami) Hindu yang die kenali melarang penganut Hindu dari memakan hasil dari babi.

Aku menyambung, "Tahu tak kamu bahawa, sebenarnya...TIADA mana-mana agama di muka bumi ini yang mengatakan makanan dari sumber BABI itu boleh dimakan sama sekali !!!".

Dia agak terkejut. Tapi, sebenarnya aku taw dia sudah mula rasa soalan yang diajukan tu aku dah pusing balik untuk provok die balik.

Aku sambung, "Aku percaya kamu sudah tahu yang Muslim tidak memakan daging BABI dan sebabnya. Tahu tak kamu bahawa dalam agama Kristian seperti yang tercatat dikitab "Holy Bible" dalam Deutronomy, Leviticus dan Isaiah secara terang melarang orang Kristian dari mengambil makanan dari sumber BABI. Dalam Hindu sendiri pun kalau diperhalusi...memakan makanan dari sumber BABI itu sepatutnya tidak boleh".


Mata kawan aku dah terbeliak...aku sambung..."Maaf, bukan aku nak tunjuk pandai...sememangnya dalam kitab-kitab Veda. Malahan dalam manuskrip Manu sekalipun memang TIADA PERKATAAN KHUSUS atau secara terang mencatatkan PERKATAAN "BABI" ini dilarang dari dimakan oleh pengikut Veda. Tapi, dalam Veda banyak disebut...JANGAN memakan makanan yang merosakkan diri...JANGAN makan makanan yang boleh membinasakan tubuh badan...JANGAN ambil BINATANG eksotik atau buas atau liar. Malahan, umum tahu sifat BABI yang pengotor dan buas (aku maksudkan nafsu seks BABI nie terrrlampau buas dan tak kira tempat). Dalam Hindu juga kalau aku tak silap...mana-mana binatang yang tak senonohnya jangan dimakan kerana dikhuatiri akan mempengaruhi sifat dan perilaku kita nanti akan jadi macam binatang tu juga selepas kita makan".

Die mula cool down agaknya dah mula nampak soalan dia makan diri. Then aku sambung, "bagi agama Jainism dan Buddha pula...kedua-dua agama nie melarang membunuh sebarang makhluk bernyawa (living being). Jadi, kedua-duanya secara automatik melarangg penganutnya memakan binatang apa pun. Dengan kata lain, mereka makan sumber yang berasaskan tumbuhan (vegetarian)".

Sebagai kesimpulan perbualan kami aku konklusikan pada dia, "Agama Islam melarang pengikutnya dari memakan makanan dari sumber babi bukan kerana mengikut ajaran agama lain. Tetapi, perintah larangan dari memakan daging babi ini kerana...sebagai Muslim, kebersihan itu bukan hanya dari pandangan mata semata. Namun, makanan yang akan kami kunyah dan telan masuk ke dalam perut juga perlu dijaga demi memastikan dalaman tubuh badan dan akal jasmani menjadi sihat (aku tak kata sucilah...nanti lagi dia hangin). Bila badan sihat, akal sihat. Baru kita cergas dan cerdas untuk menjalankan kerja harian".

Dia menyampuk, "Tapi, badan saya tetap sihat walaupun makan daging babi !!!".

Aku respon, "Masih ingat lagi trauma dunia tentang virus demam H1N1 yang lalu ?".

Dia angguk sambil berkata, "Yaaa...". Teragak sikit jawapan dari dia.

Aku, "Pernah tak kamu terfikir kenapa negara China paling teruk kena serangan virus H1N1 tu ? di Malaysia kami punya banyak orang Cina yang berulang alik ke negara China. Tapi, statistik di Malaysia menunjukkan jumlah orang bukan Cina (yang tidak memakan daging babi) yang dijangkiti H1N1 boleh dikira dengan jari dan kami mampu mengekang wabak tu dari menular. H1N1 adalah bukti paling jelas BAHAYAnya daging babi nie kalau kita makan. Dari selsema biasa...virus boleh bermutasi menjadi satu versi virus baru yang memeningkan saintis untuk membina vaksin penawarnya. Paling nyata, kenapa...negara UAE langsung tak risau tentang H1N1 nie ?. Aku tak mahu ulas panjang...seeloknya kamu google jer dan cari jawapannya sendiri...".

Tiba-tiba handphone die bunyi. Die jawab, dan minta diri.

Last sebelum dia beredar...dia berkata "seronok dapat borak dengan kamu, kamu telah memberikan jawapan lain dari yang lain dan memberikan saya persepsi baru dalam persahabatan..."

Aku cuma jawab, "Thank you, really honored to hear that".

3 comments:

  1. salam..suka betol aku baca yg ni he3..timakasehhh

    ReplyDelete
  2. salam...terima kasih infonya....

    ReplyDelete