Wednesday, March 28, 2012

Bollywood Seram

Wokeh !!! Kali ini aku cerita santai sikit. Asyik serius jer kan...

Korang mesti pernah tengok filem-filem Bollywood kan...kebanyakkan genre ceritanya mesti banyak yang warna warni percintaan, kisah keluarga, lawak-lawak yang mengarot, adegan belasah beramai-ramai...pendek kata macam-macam adegan yang cukup sinonim dalam jalan cerita filem Bollywood boleh di agak.


Cuma kali nie aku nak bagi taw tentang industri filem Bollywood pun ada gak keluarkan cerita serammmm. 

Seram sangat ker cerita diorang nie...? Ada citer hantu yang seram...ada yang lawak...ada yang sekadar hiburan...

Cuma aku suka kalau menonton filem seram Bollywood nie...kebiasaannya yang bergenre serammm betul betul tema seram seirus seram tu...tak der adegan menyanyi or menari beramai-ramai. Aku nie kalau bab nyanyi or menari tu maleh nak nengok. Rimas aku rasa kalau ada filem yang tayang bab nanyi or nari-nari nie.

Kepada yang meminati filem-filem seram...seandainya kalau korang berpeluang nonton filem seram Bollywood nie...korang pasti perasan kebanyakkan jalan cerita yang dilakonkan oleh para pelakon hindi khususnya seakan-akannya si tuan director tu mencedok gaya jalan cerita filem lain. Contohnya cam cerita "Naina"...tiru cerita seram Thai yang pasal kes mata leh nampak bayangan maut atau hantu. Sorry aku lupa tajuk cerita tu. Filem "Ragini MMS" cam citer "One Miss Call". File "Haunted" cam "Haunted" omputih. Banyak lagi lah...Pendek kata macam orang Bollywood nie tak der idea nak buat filem seram. 

Aku tak katalah semua filem tu diorang tiru dari karya orang lain. Cuma kebanyakkan filem yang aku tengok mesti ada banyak kesamaan dari filem-filem lain yang pernah aku tonton. Paaaaling ketara.....filem seram di India nie banyak yang tiru filem seram dari Thai.


Satu jer yang aku perasan dalam isu nie...kita orang Melayu dah sah-sah baaaanyak cerita mengarot tentang hantu-hantu dalam budaya Melayu kita nie. Kalau yang bangsa Cina plak hantu yang lompak-lompat pakai baju macam askar purba Dinasti China dulu-dulu. Bila tang bangsa India nie ?!!! Korang rasa hantu apa yang boleh kita kaitkan dengan bangsa India.    

Sepanjang aku bermastautin di sini...aku rasa, aku belum dengar lagi kes-kes ada orang diganggu mahkluk halus or ada orang claim dia nampak hantu. Serius aku kata !!! Mungkin ada kot kes-kes hantu di India nie...aku jer tak jumpa lagi. Aku cuba gak tanya pada kawan-kawan India aku di sini...diorang kata "apa tak der plak !!! di India pun ada juga hantu !!!". Tapi, bila diorang cerita...hantu pernah dijumpai di situ...di sana...di rumah tu lah...di istana nie lah...Korang taw apa konklusi aku. 95% hantu-hantu yang dikatakan dijumpai tu bukan hantu orang India. Kebanyakkannya hantu-hantu peninggalan orang-orang Inggeris di zaman Kolonial British dulu-dulu.

Dibawah nie aku senaraikan filem-filem "berhantu" sejak 2008 yang pernah aku tonton...ada yang seram ada yang lawak ada yang biasa-biasa jer hantunya...Tapi filem nie adalah aktor yang berlakon jadi hantu...

  1. Warning 2011
  2. Haunted 2011
  3. Ragini MMS 2011
  4. Kaalo 2010
  5. Hissss 2010
  6. Bachao 2010
  7. Mallika 2010
  8. Help 2010
  9. Zara 2010
  10. Phoonk 2 2010
  11. Click 2010
  12. 13B 2009
  13. Raaz - The Mystery Continues 2009
  14. Phoonk 2008

Satu lagi yang aku perasan bila menonton cerita-cerita seram Bollywood...Kebanyakkan...Aku ulang "kebanyakkan" adegan bagi menamatkan riwayat si hantu samada mangsa tu dirasuk, atau diganggu, atau dikacau oleh si hantu nie...masalah gangguan mahkluk hantu nie dapat diselesaikan oleh alim dari pengamal agama Islam. Ada satu filem tu...mula-mula si mangsa pergi merujuk pada swami Hindu tak settle...kemudiannya, dia pergi ke paderi Kristian...hampir-hampir berjaya...Tapi, tak juga berjaya mengalahkan si hantu. Sudahnya, si alim dari pengamal ajaran Islam yang berjaya menyelesaikan gangguan hantu nie. 

Cuma yang aku dok tak berkenan dengan ending penyelesaian tu...elemen khurafat wujud dalam penyelesaian gangguan hantu nie. Itu hakikat Muslim di sini. Sentimen mengasimilasikan khurafat, adat, dan budaya setempat masih berlaku dalam apa jua aktiviti seharian.

Sekadar hiburan santai dihujung minggu bersama keluarga aku menonton filem-filem macam nie. Nak keluar rumah kekadang malas sesangat. Dari aku serabutkan dengan "peel" orang sini yang bakal menaikkan tahap pening kepala aku. Baik aku dok rumah tengok tv dengan famili. 

No comments:

Post a Comment