Sunday, November 23, 2014

Cerita Bhutan...Land of Happiness (02)

Aku punya tour guide...gila kentang dia nie super duper cool !!!
Ok...setelah sekian lamanya nak samnbung cerita pasal negara Bhutan...dan atas permitaan juga dari beberapa orang yang teringin nak ke sana...So aku sambung cerita pasal negara kecil yang sungguh nyaman untuk di lawati nie.

Well aku cuba go on a bit detail skit kali nie...kite start dengan "Bab Makan". Kalau korang pergi mana-mana kedai di bandar Paro (bandar yang aku inap di Bhutan)...hampir semuanya adalah restourant vegetarian...Kalau ada pun yang non vege...Herrrmmmm...kompom kedai tu tak halal..and kedai tulah paling suram sebenarnya...Sebab...kedai tu hanya akan serve untuk foreigner sahaja...Orang Bhutan nie boleh dikatakan totaly vegetarian. Ikut kata orang local sanalah...But made to understood...Ramai dikalangan mereka juga yang especially generasi baru Bhutan yang tak mengamalkan pemakanan veg terutamanya kalau mereka keluar negara.

 Not badlah lauk kentang dia nie...just korang bayangkan frenz fries tu digoreng ngan lada hijau...
 Yang nie plak...sayur-sayur tu masak air
Beras dia cam beras bario sabah tu...a bit kanji skit...so...koranag bayangkan ini menu pertama kami di Bhutan...masa nak makan tu...masing2 dah mula fikir..."Nasib baiklah kitorang dah stand by lauk extra sebelum sampai Bhutan".

Satu pesanan aku...ini tips paling berguna yang aku dapat dari tour guide aku...korang tahu tak ... lauk-lauk kat atas tu kitorg order sejam setengah sebelum sampai ke restoran makan tu...so make sure tour guide korang tu call restoran tempat makan siap-siap sebelum sampai...kalau tak...memang lambat lah jadinya...

Satu perkara yang betul2 buat aku rasa selesa di Bhutan adalah keramahan penduduknya...komunikasi di Bhutan cukup senang...sirius korang takkan ada masalah...Bahasa Inggeris mereka sebijik macam kita nya style...korang takkan ada masalah nak berorak dengan mereka. Kalau jejalan di mana-mana di Bhutan...jangan malu nak bertanya. Baik yang dok berdiri tepi jalan, dalam kedai, budak remaja sampaikan tok sami mereka pun boleh berbahasa Inggeris. Cukup kagum aku dengan tahap penggunaan Bahasa Inggeris mereka.
 Sampai ke cerok kampong pun kalau korang jumpa yang susah nak bertutur dalam Inggeris mesti ada yang akan datang tolong untuk melayan korang dalam Inggeris.
 Aku berpeluang ke Istana Bhutan sebenarnya...But so sorry tak leh amik gambar dalam kawasan istana. Dapat amik gambar ngan guard dia jer...But, satu pengalaman yang cukup menarik sebenarnya bila berada di dalam kawasan istana tu. Cuma nak cerita tak der gambar tak sedap so...rejeki aku sorang jerlah eh...

 One thing yang korang takkan menyesal ke Bhutan adalah ... pemandangan yang menjanjikan panorama ... aku tak leh nak bayang dengan kata-kata...cukup dengan Subhanallah !!! tak tercemar...tanpa gangguan pembangunan...tanpa asap...semuanya suatu yang amat baru buat aku bila sampai ke Bhutan. Bau udara yang cukup segar...tak dapat nak aku gambarkan. Keindahan Bhutan satu penyebab utama kalau aku nak jual pada yang nak membeli.
 Nak cerita...terrrlalu banyak yang aku nak kongsikan...sekali lagi penyakit malas aku datang nak menaip panjang-panjang...so to conclude blogging kali nie...aku kongsikan gambar2 dari lensa aku yang tak seberapa...sorilah kalau gambar tak cantik...maklumlah ... aku bukan cari makan dengan kamera...But those photographer out there...kalau datang Bhutan...make sure korang bawak memory card saiz besar2...sirius...banyak angle-angle menarik untuk korang jadikan bahan.










































No comments:

Post a Comment