Sunday, October 10, 2010

Siri 01: Mangsa Komenwel Yang They "Say Well" (sebutan SEWEL)

Jumaat (13:20pm:Oktober 08, 2010)
Dialog di Kedutaan Indonesia, New Delhi (beberapa tika sebelum solat Jumaat)

Kawan aku : Rool ! ko nak tengok badminton tak petang ni ?
Aku : Ada tiket ker ?
Kawan aku : Sebab ada ler aku tanya ko...nak gi tak ?
Aku : Kalau ada ... ko bagi tau aku. Call lah nanti-

Bukan niat aku nak mengharapkan tiket free...dari awal lagi aku dah rasa malas nak pergi menonton mana-mana acara dalam sukan komenwel nie. Aku dah merasa peritnya nak harung proses security yang menyakitkan hati sebelum nie. Selesai solat Jumaat aku balik ke pejabat. Sambung kerja apa yg patut. Sambil2 tu, tepon aku asyik berbunyi- sorang2 call tanya ajak aku pergi tengok badminton malam nie..."Okeylah...aku pergi"- jawapan aku pada sorang rakan yang menelepon aku.

Kerja pejabat selesai...apa nak buat eh...? Layan fb jap-Sambil-sambil belek fb, tepon aku berdering lagi...Guna Seelan (kawan aku di HiCom Malaysia)

Aku : Balai Polis Vasant Vihar...apa boleh bantu
Guna : (Suara die gelak) Ini bukan rumah mayat ker...? (Gelak lagi-)
Aku pun bantai gelak gak...
Guna : Bang !!! Nak gi tak tengok badminton malam nie...?
Aku : Ada tiket ker tak ?
Guna : Ada...tu yang I tengah kira berapa org nak pergi...
Aku : Kalau tiket ada...okey, I'm in-Pergi macam ner...saing ker aku tunggu mana-mana nanti ?
Guna : Let U know latter...

Selepas itu- aku sambung belek-belek fb kawan2 yg lain. Check jadual untuk minggu depan. Kemas meja apa yang patut. Solat asar- Apa lagi ? Balik rumah ler...dalam pada waktu aku nak menunggu maghrib...call demi call bertalu-talu. info macam-macam dah berbalas dengan kengkawan yang nak pergi sama.

Aku pergi dengan sorang kawan aku ke stadium Siri Fort...since die tak tau jalan aku tumpangkan die dengan dua orang anak die. Perjalanan pada mulanya okey jer...Tiba di simpang pertama nak masuk ke kawasan stadium-sangkut jem dah mula. Dalam hati aku, "Maybe tembung dengan orang balik kerja nie kot...". Rupa-rupanya- jalan dah sekangkang kera, diorang leh tutup satu jalan untuk kenderaan komenwel. Dari dua lorong dah jadi satu lorong jer...Aku rasa adalah dalam 30 minit kami sangkut untuk lepaskan jarak 3km.

Aku call Guna, cuba bertanyakan ke mana patut kami pergi ? Dia kata "Ko pergi Gate 02, Encik Azmi tengah tunggu". Aku pendekkan cerita. Dek kerana salah info..polis sini pon tak leh pakai…Kami ambil keputusan berjalan kaki jer…Jem teruk sangat dah.

Aku pendekkan cerita...selepas penat berjalan hampir 3km. Kami dapat tiket dari kawan aku...(ada cerita lagi sebenarnya sebelum dapat tiket nie...).

Masuk gate...depan kami dah nampak kawasan security screening. Aku dah mula naik menyampah dah...Korang bayang negara super power nie konon2nya…Tapi kawasan security screening macam ladang lembu. Pagar2 pakai buluh jer...Cara scan tiket jerlah nampak modern…Tapi selebihnya- Macam cerita Bukit Kepong lah plak. First wallet dah kena kuarkan…Camera tak leh bawak masuk (sebab tu aku tak dapat nak amik gambar-kalau tak dah aku upload kat sini dah rupa kandang lembu security kat sini)…Syiling tak boleh bawak masuk. Pen pon tak bleh. Macam-macam lagi tak boleh. Panjang list die kalau aku nak taip.

Beratur dengan orang2 di sini memang perit. Bau die jangan cakap lah…Tahan nafas jerlah aku beratur dengan manusia di sini. Tiba time aku nak kena body scan. Clear tak der apa. Aku nampak ada tabung duit syiling besat dua biji kat meja security tertulis “Cancer Donation”. Aku dengan selamber sound polis yg jaga kat situ…”Are U sure U gonna give this coins for cancer donation ?”. Polis yang jaga di situ…”Yeah…sure…-“ sambil geleng kepala. Aku gelak jerlah…dalam hati aku “Bertuah diorang nak derma duit-duit nie…masuk poket sendiri ler jawabnye…-“. Sambil aku nak lalu kawasan screening tu- ada sorang mamat nie tengah bertekak dengan sorang polis argue pasal apa plak die kena sedekah duit syiling. Banyak gak die bawak duit syiling tu…Berkoyak gak lah…

Selepas melepasi security screening…kami berjalan lagi 1km untuk ke stadium…bunyi bising penyokong India sudah kedengaran. Tiba di pintu masuk- salah seorang petugas meminta tiket kami- “Okey, U go this way…” sambil menunjukkan arah ke kawasan pintu masuk untuk atlit. Kat belakang aku dah kedengaran suara seronok budak…”Kita masuk pintu atlit lah wei…”. Tetapi, penat kami tak habis lagi rupanya. Kami terpusing sana sini mencari mana pintu masuk ke dalam stadium. Sudahnya, agaknye sorang mamat nie kesian dengan romobongan cik kiah yang muka kompius memanjang die cuba tolong tunjukkan jalan kepada kami.

Bila nak masuk jer kami di tahan. Seorang petugas meminta pass accreditation. Mana kami ada…!!! Kami Cuma penyokong biasa jer…Belek punya belek tiket …Memang tiket yang kami ada untuk atlit. TAPI, kena disertakan pass accreditation kalau nak masuk. Aku dah naik hangin dah dengan gelagat sombong petugas-petugas komenwel India nie. Aku minta jasa baik diorang dan bertanya kalau-kalau ada peluang untuk kami masuk mana-mana pintu. Sebab aku dan abang Isa bawak budak-budak Malaysia nie. Kesianlah diorang….Fuh !!! Memang kerek orang India yang pakai pass tergantung kat leher nie…jawab sombong diorang “NO!!!”. Dia cuba explain dengan bahasa Inggeris lintang pukang. Siap kata “Do U understand english ?!!!”. Aku naik menyirap dah…aku cakap dengan dia…kalau diorang tak kasi kami masuk dalam stadium kenapa tak stop kami dari pintu security lagi…?!!! Tak payahlah kami susah payah nak jalan kaki jauh2…dia terdiam sekejap. Lepas tu agaknye dah sedar kekurangan prosedur yang diorang sendiri buat, dia (mamat yang berlagak tu lah) mintak sorang volunteer datang assist kami. But, still tak dapat masuk. HAMPAlah kami semua…

Tapi, dalam hampa-hampa pun…Kami berjaya buat orang-orang India nie pelik…Kami tetap boeh tersenyum dan bergembira…aksi gelak ketawa…sambil masing2 posing ambil gambar buat orang sini takjub dengan semangat kipas susah mati Malaysia nie. Salah seorang volunteer kata…die suka dengan team kipas susah mati Malaysia yang nie…kalau orang India…dah tentu diorang mengamuk dah kat sini kalau tak dapat masuk. Tapi, orang Malaysia memang sporting…

Kami duduk depan tv besar depan stadium…buat bising sokong Malaysia dari luar…dari kawasan tu kosong…Tiba2 jadi penuh dengan manusia. Aksi memekak kami yang geram tak dapat masuk stadium buat orang India geram gak tengok kami…Off course ler…dah team diorang kena bantai dengan Malaysia kan…Then, rasa2 keadaan dah tak selamat (sebab Malaysia dah leading 2-1 masa tu) Kami balik…Kami tahu double lelaki Malaysia kompom menangnye. Dari kena aksi yang menakutkan dari orang India nie…elok kami angkat kaki dulu…

Sambung lagi lah untuk siri akan datang…

No comments:

Post a Comment