Tuesday, February 2, 2010

2010: Permulaan Baik Malaysia & India

Aku lambat lagi untuk update blog sendiri. Terlalu sibuk dengan tugasan harian. Aku pun bukannya blogger yang tegar. Nak update cerita-cerita di India nie...terlalu banyak sebenarnya kalau nak dikongsikan dengan korang semua.
Perdana Menteri kita Dato' Seri Najib baru sahaja pulang selepas lawatannya ke India. Aku tumpang bangga bila muka PM kita keluar di akhbar-akhbar tempatan di sini. Paling buat aku rasa bangga...Rahul Gandhi-pemimpin muda dari parti Congres setuju untuk berjumpa dengan PM.
Ini satu sejarah baru terlakar dalam dunia politik dunia PM kita. Untuk rekod, belum pernah ada pemimpin dunia yang datang berjumpa dengan Rahul Gandhi sebelum nie. Memang ramai kalangan pemimpin dari negara lain yang ingin berjumpa dengan Rahul Gandhi. Tetapi, beliau menolak permintaan-permintaan yang sebegini. Tetapi, PM kita berjya berjumpa dengan Rahul Gandhi. Bukan sekadar itu, Rahul Gandhi sendiri datang ke hotel untuk berjumpa dengan PM kita.
Aku dapat tahu, semasa lawatan Lee Kuan Yu (Menteri kanan Singapura) pernah cuba untuk berjumpa dengan Rahul Gandhi. Tetapi, Rahul tolak.
Kenapa PM nak jumpa Rahul Gandhi ?
Apa istimewanya Rahul Gandhi pada Malaysia ?
Rahul Gandhi nie anak kepada Sonia Gandhi. Beliau merupakan Setiausaha Agong pada Parti Congres, parti politik yang memerintah India pada waktu ini. Usianya yang dianggap terlalu muda (sebaya mungkin dangan KJ) tidak menggambarkan bahawa pemikirannya tidak matang. Malahan beliau dianggap calon Perdana Menteri India akan datang yang paling ideal.
Bukan kerana ibunya menjadi tulang belakang parti. Tetapi, karisma dan aura yang dimiliki oleh Rahul Gandhi sememangnya mampu memeningkan kepala pihak lawan. Sepanjang PM kite ada di India, aku berharap sangat agar pertemuan antara PM dengan Rahul dapat juga turut disertai oleh pemimpin muda kita.
Banyak perkara yang boleh kita belajar dari karektor Rahul Gandhi nie. Orangnye simple. Very humble. Selalu turun padang. Pantang kalau dia di ajak makan ke rumah orang miskin. Pastinya gambar dia akan keluar di akhbar India. Sememangnya aku sendiri belum pernah tengok si Rahul Gandhi nie berpakaian corporate...bertali leher...dengan baju kemeja. Dia menjadikan pakaian kurta pajama sebagai pakaian rasminya samada diwaktu kerja mahupun berpolitik. Tapi, pakaian pada aku tak penting. Yang mesti dilihat adalah, kesungguhan dan iltizam Rahul dalam memastikan golongan yang diwakilinya terbela.
Ini yang seharusnya dicontohi oleh semua wakil-wakil rakyat kita di Malaysia tu...setakat pakaian jer nampak gah. Dalm Parlimen memekik terlolong. Tapi, dalaman hatinya hanya dok fikir pasal tembolok yang nak dipenuhkan.
Rahul Gandhi dibesarkan di negeri Uttar Pradesh (UP). Suatu ketika dahulu, UP dikuasai oleh parti pembangkang. Negeri ini sebenarnya terlalu kaya dengan hasil tanaman. Taj Mahal bangunan ajaib dunia pun terletak di negeri ini. Apabila Rahul mula mengorak dan menggerakkan jentera sayap pemudanya untuk menumpaskan pemerintahan pembangkang pada pilihanraya yang lalu (awal tahun 2009). UP berjaya diterokai dengan jumlah mejoriti yang mana pemerintahan pada waktu ini tidak mampu membuat keputusan yang sewenangnya di dewan rakyat mereka. Rahul berjaya mengecilkan jumlah mejoriti pemerintahan sekarang. Dan, dipercaya...pengaruh Rahul semakin berleluasa.
Apa rahsia Rahul Gandhi ?
Tak der formula khusus yang aku nampak. Cuma contoh yang baik dan teladan yang mudah menjadi mesej utama dalam gerakan Rahul mengambil hati rakyat yang cuba diwakilinya.
Makan duduk bersila di rumah orang miskin. "Eleh...YB2 kita kat Malaysia pun ramai gak makan bersila apa ?!!!" Itu ayat yang akan keluar dari korang kan...Tapi, cuba kalau aku kata, sanggup ke YB2 kita tu makan makanan yang dimasak oleh orang miskin nie...Rasa makanan masakan diorang. Nasi ngan sayur hancur beb..."Apa punya Rahul nie nyusahkan orang miskin...dahlah diorang miskin disuruh masak lagi?!!". Kita kena faham budaya India, mereka akan layan tetamu seumpama dewa ziarah ke rumah mereka. Walaupun mereka miskin, mereka akan layan dengan apa jua yang mereka ada.
Contoh dan teladan yang mudah dan menusuk kalbu masyarakat adalah senjata paling ampuh dalam menarik perhatian dan sokongan rakyat. Kepada YB2 kita di Malaysia, janganlah dok bergaduh tak tentu hala...fikirkanlah matlamat dan harapan rakyat yang anda wakili.
Nota: Rahul Gandhi bukanlah dari keturunan Mohandas Mahatma Gandhi. Beliau dari susur galur keturunan Jawaharlal Nehru. Aku akan terangkan pada tulisan akan datang.

No comments:

Post a Comment