Tuesday, April 19, 2011

Jalan-Jalan Cari Makan di New Delhi

Ramai bertanyakan pada aku...makan di sini macam mana ? Susah ker nak cari makan di sini ? Halal ker ?

Aku tanya balik pada yang bertanya. kalau di Kuala Lumpur, pergi ker tak ke kedai or restoran mamak...makan roti canai dan pekena teh tarik. sapa yang buat semua tu biasanya...Bukan orang India ker ? Bukan ker yang korang makan tu hasil tangan dan resepi orang India ker...?

India ada lebih 1 billion rakyat. Takkanlah susah sangat nak cari makan di sini...Kalau bab halal plak, populasi muslim di India kedua terbesar selepas Indonesia. Jumlah muslim di Delhi sendiri lebih ramai dari penduduk muslim di sekurang-kurangnya tiga negeri di Semenanjung Malaysia.

Nasihat aku...fikir positif dulu. jangan terpengaruh dengan apa yang ditayangkan pada televisyen. Atau bila dengar bab negara India jer...kita akan datang ke negara yang penduduk penganut Hindu lebih ramai dari Muslim. Apa yang aku boleh kongsikan, masakan di Delhi hampir sama dengan apa yang biasa kita makan di malaysia. Cumanya kita kenalah tahu apa yang ingin kita order (kalau makan di kedai).

Kalau musim panas, biasanya kurang pedas. kalau musim sejuk...kebanyakkan masakan biasanya akan dihidangkan panas-panas dan pedas. Mungkin juga akan lebih berminyak sikit.

Kalau sampai ke Delhi, tempat yang akan aku cadangkan pada korang...Restoran Karim di Old Delhi. Ini korang kena cuba. Restoran Karim ada banyak cawangan di New Delhi. Tapi, kalau nak adventure pergi ke Old delhi di Jama masjid. Yup, di sini korang boleh menikmati keunikan masakan yang dikatakan resepi turun temurun dari Istana Moghul zaman Shah Jahan. Kalau aku ke sana, roti nan dia menjadi pilihan utama. Makan dengan kurma kambing atau kema kambing. Rempah dan aroma dia memang lain dari biasa yang biasa kita rasa. Pengalaman makan yang takkan dilupakan bagi mereka yang pertama kali sampai ke sini.

Tempat kedua....port nie jarang-jarang aku bawa kalau ada kengkawan yang dari Kuala Lumpur datan ke sin. Jammu Kashmir House...tempat nie bukanlah restoran yang class...tapi, apa yang menarik ? Masakan dia kena dengan selera tekak aku dan ramai orang melayu yang pernah datang kesini. Malahan, kebanyakkan orang Malaysia di New Delhi memang gemar datang ke sini. Kari ayam...kari kambing die antara sigtnature cuisine yang mesti korang try. kalau datang, just order, kari ayam...kari lamb...or kurma lamb. Minta green salad...nasi...cukup...memang korang kalau makan akan bertambahnya.

Tempat ke tiga....Garam Masala di Chanakyapuri...ini restoran yang ala2 fine dining sikitlah...but boleh bawa famili. semua masakan dia di sini memang best. Tapi, harga dia agak mahal sikitlah...Korang kena try mix kebab die...dan yang pali utama mutton ran...peha anak kambing yang dipanggang...Perrhhhggg...!!! Memang terbaik dari ladang...

Tak lalu makan kambing...?!!! Aku tahu ramai kalangan kita yang konon-kononnya takut dengan blood presure...Okey...korang bleh pergia makan di mana-mana resotoran vegetarian. Okey ker ? Aku kata...okey...jangan takut...makan jer...dah tentu halal...sepanjang aku di sini...restoran-restoran vegeterian lah yang banyakj menyelamatkan aku. TETAPI, jangan plak korang pergi McD order burger veg korang kata yang nie halal...tang tu aku tak leh jamin....coz, diorang akan masak daging (yang aku tak jamin kehalalannya) bercampur kuali dengan veg.

Kalau was-was...just cari jer restoran pure veg...kompom korang selamat dari kebuluran...

No comments:

Post a Comment