Monday, January 16, 2012

AirAsia X Meninggalkan Bumi Indi Yeah !!!

Alamak...AirAsia X dah tak mau terbang lagi ker New Delhi dan Mumbai. nak buat cam ner, orang dah tak boleh buat duit lagi di sini katanya sebab airport di kedua-dua bandaraya di sini kenakan caj terrrlalu mahal katanya.

Tapi aku katakan ini sebenarnya sebab kecik jer. Aku katakan sebab utama mereka tinggalkan New Delhi dan Mumbai kerana tamak. Margin keuntungan yang mereka perolehi dan dijanakan agak kurang berbanding kalau mereka terbang ke destinasi yang lain. Pada aku musytahil kalau diorang kata tak der untung langsung bila operate di India nie.

Sejak berita AirAsia X akan menamatkan penerbangannya menjadi cerita hangat dalam media dan industri pelancongan di sini...nah amik ko...banyak email aku dapat bertanyakan itu ini. Apa boleh aku buat kalau diorang nak STOP.

Dahlah AirAsia X tak mau terbang...yang MAS plak buat hal...korang tau tak bila si AirAsia X STOP, MAS terus jer naikkan harga tambang. Giler...memang giler !!! MAS pun nampak sangat terus jadi rakus dengan mengangkat diri mereka KONONnya sebagai penerbangan EKLUSIF dari New Delhi ke KLIA.

Dalam keadaan ekspresi dunia ekonomi (termasuklah kerjaan kita di Malaysia) yang banyak memberikan fokus perdagangan diberikan kepada pasaran seperti India nie. Perkembangan semasa yang dilakukan oleh AirAsia X nie aku nampak tak memberikan sebarang sokongan moral dan pertumbuhan yang sihat untuk masa akn datang. Mana tidaknya. Hari nie diorang kata STOP, alih alih lusa kata nak "memperkukuhkan" laluan di pasaran oceania dan utara Asia. Tak ke pelik tu ? Perlu aku tegaskan, pemberhentian AirAsia X di India nie sebenarnya adalah pemberhentian sebanyak 11 penerbangan seminggu dengan penggunaan pesawat A330 yang berkeupayaan terbang jauh dan memberikan penjimatan ekonomi pada penggunaan bahan api.
Aku cuma mampu berikan ulasan semudah mungkin apa yang ada dalam pemikiran aku pada waktu ini. kalau bab-bab teknikal kang ada yang pening...korang pun mesti malas nak baca benda-benda yang susah nak paham kan.

Apa pun, kepada yang mungkin masih bercadang nak datang ke India nie...aku cuma boleh berikan opsyen (untuk penerbangan bajet) gunakanlah Air Lankan atau Jet Airways (via Chennai) untuk ke mana-mana destinasi dari KLIA ke India nie. Masih lebih murah. Cumanya korang terpaksalah mengharungi tempoh masa yang lebih panjang lagi. Untuk yang nak ke Chennai (or mana-mana dibahagian selatan India) still tak der masalah sebab masih ada pilihan untuk gunakan AirAsia tanpa X.

No comments:

Post a Comment