Friday, January 27, 2012

Makam Nabi Allah Musa di Kashmir (part 01)

Blogging kali nie sebenarnya aku nak sambung cerita Indahnya Bumi Kashmir. Cumanya sebab aku nak cerita pasal makam nabi Allah Musa a.s yang dikatakan berada di Kashmir jadi tajuk tu aku ubah straight to the point lah.

Pertamanya ada yang mengusulkan kepada aku...

"Kalau makam nabi Allah Musa tu di Kashmir...Habis kubur siapa pula yang orang Yahudi jaga di Israel tu ?" Betul gak kan..."Herrrmmm...cam ner nak jawab ek ?"

Tapikan...yang mana satu makam nabi Allah Musa a.s yang sebenarnya kalau mengikut tafsiran manusia hari ini...yang di Israel kah ?



Atau...yang di Jordan kah ?


(gambar di atas aku ambil dari blog nie)

Atau...yang ini mungkin. Pun dikatakan di Israel...agaknya dari pandangan sisi yang lain kot...


Apa yang cuba aku kongsikan adalah hasil penelitian dan pengumpulan maklumat yang aku dapat dari pembacaan...dan aku sudah ingatkan ianya hanya untuk dijadikan bacaan santai semata. Bukan untuk dijadikan sandaran perbincangan ilmiah. Aku cuma berharap kepada sebahagian yang membaca mendapat sedikit ilmu dan manafaat yang berguna untuk dijadikan iktibar.

Ilmu ? Apa ilmu yang korang dapat...? Macam aku kata...sekadar bacaan santai untuk menambah ilmu pengetahuan tentang kekalutan pegangan hidup dan tafsiran manusia atas apa yang dilandaskan samada dari paksi ikutan semata atau dari terjemahan akal fikirannya yang waras.

Manafaat ? Apa manafaat yang korang dapat...? Hari nie ramai antara kita main tangkap percaya jer kalau orang up load gambar-gambar di internet dengan dakwaan tanpa merujuk kebenaran. Kalau korang amati dan baca dengan hati yang terbuka dan akal yang bebas dari pengaruh anasir lain...Insya'Allah aku yakin korang faham apa yang cuba aku sampaikan.

Macam biasa...SOALAN !!!!

"Apakah benar gambar-gambar makam di atas tu BENAR-BENAR kubur bersemadi jasad nabi Allah Musa a.s ?" dan "Apakah bukti yang mereka jadikan sandaran dengan mengatakan bahawa nabi Allah Musa wafat di situ ?"

Betul- setiap tempat di atas punya alasan dan faktanya tersendiri untuk menyokong hujah masing-masing. Aku tak nafikan "MUNGKIN" ada kebenarannya.

Tapi, SOALAN aku- macamana nabi Allah Musa a.s boleh sampai ke Jordan dan Israel dari bumi pemerintahan Ramses ?

Sebelum kita pergi jauh...cuba amati maksud (bukan pada konteks tapi dalam terjemahan maksud yang cuba disampaikan) Bible: Joshua 1:1-2. Dalam hal ini, perlu aku tekan bahawa...dalam budaya orang Yahudi, menghormat dan menyanjungi orang alim dalam agama adalah tradisi yang sangat dititik beratkan dalam budaya mereka. Dan sesungguhnya, nabi Allah Musa a.s juga adalah orang yang ereka amat kasihi. Apakah suatu yang tidak pelik sekiranya kaun Bani Israel tidak mengetahui akan kewafatan nabi Allah Musa a.s di bumi mereka sendiri sehinggakan Tuhan perlu berfiman kepada Yoshua. Bila wafatnya tidak ketahui..alih-alih makamnya ada di Israel. Pelikkan ?

Dalam Joshua 3 (hampir keseluruhannya), ketika rombongan Joshua dan orang Bani Israel yang lain sampai di Jordan...Tidak pula mereka dikatakan singgah ke makam terkuburnya nabi Allah Musa a.s (atau Moses). Logik akal...kan ke pelik diorang tak singgah untuk menghormati nabi utusan kepada bangsa mereka sendiri pada masa mereka sudah sampai ke kawasan yang dikatakan terletaknya makam baginda. Bukan ker nabi Allah Musa a.s pernah sampai ke Jordan semasa Allah perintahkan baginda berguru dengan nabi Allah Khidir a.s. MUNGKIN juga kan ?

Pertemuan dan perguruan antara nabi Allah Musa dengan nabi Allah Khidir itu sememangnya terjadi dan kita seharusnya yakini ianya berlaku sepertimana dalam firman Allah dalam al Quran.

Tapi...apakah anda pasti lokasi pertemuan itu berlaku di Jordan ?!!! Apakah lokasi dalam maksud perkataan di ayat dalam 60 Surah alKahfi "majma' al-Bahrain" (pertemuan dua buah lautan) benar-benar merujuk pada lautan Jordania atau Kulzum. Ada yang mengatakan juga bahawa itu berada di Thanjah. Ada yang berpendapat, itu terletak di Afrika. Ada lagi yang mengatakan bahawa itu adalah laut Andalus. Tetapi sehingga ke hari ini semua pendapat masih bertelagah tidak dapat menunjukkan bukti yang kuat dari tempat-tempat itu. Hanya Allah yang maha mengetahui. Pada aku, jangan kita gaduhkan isu dimana "majma al-Bahrain". Yang penting kita ambil iktibar dari kisah nabi Allah Musa a.s dengan nabi Allah Khidir a.s ini lebih memberi manafaat. Wallahu'alam...

Kalau kita amati sejarah pengembaraan Bani Israel keluar dari kekejaman Ramses (Firaun di zaman nabi Allah Musa a.s), nama pemimpin yang berjaya membawa masuk Bani Israel sehingga sampai ke garisan penamat di bumi Palestin adalah Yusha' Bin Nun (alaihissalam). Apa yang berlaku kepada nabi Allah Musa a.s selepas bangsa Bani Israel berjaya menjejakkan kaki mereka ke bumi Palestin.

Cerita migrasi bangsa Bani Israel ini cukup panjang kalau aku nak ceritakan di sini, namun di pendekkan ceritanya (silalah google yer...) semasa Bani Israel dalam perjalanan ke tanah suci Palestin (yang mereka ANGGAP sebagai tanah yang dijanjikan untuk mereka), sesampi jer kumpulan pimpinan nabi Allah Musa ini di lembah sungai Jordan...Moses (nabi Allah Musa a.s) mendapat alamat yang baginda tidak akan lama di dunia ini. Menyedari yang ajalnya sudah hampir tiba...makanya baginda pun memberikan amanat terakhir kepada ummatnya (hampir keseluruhan isi dalam Deuteronomy 31: sebelum ayat 44).

Selesai sahaja Moses memberikan amanat terkahir dan dianggap ucapan perpisahan kepada Bani Israel...baginda menerima wahyu dari tuhan yang melarang baginda dari meneruskan perjalanan bersama-sama ummatnya (Deuteronomy 32:52 Yet thou shalt see the land before thee; but thou shalt not go thither unto the land which I give the children of Israel") dan mengarahkan baginda untuk pergi untuk meninggalkan suku ummatnya ke tanah tempat yang dikatakan bakal menjadi tempat bersemadinya jasad baginda dan menjadi perjalana terakhir kehidupan Moses (Deuteronomy 32:"49 Get thee up into this mountain Abarim, unto mount Nebo, which is in the land of Moab, that is over against Jericho; and behold the land of Canaan, which I give unto the children of Israel for a possession: 50 And die in the mount whither thou goest up, and be gathered unto thy people; as Aaron thy brother died in mount Hor, and was gathered unto his people: 51 Because ye trespassed against me among the children of Israel at the waters of Meribah Kadesh, in the wilderness of Zin; because ye sanctified me not in the midst of the children of Israel.)

Sesudah itu seperti yang diperintahkan...Moses pun mengembara ke tanah Moab di jajaran pergunungan Nebo (Deuteronomy 34:1-6) bagi mengakhirkan hayatnya dan juga disemadikan di sana.

Kesimpulan untuk part 01 nie...ketiga-tiga makam atau kubur di atas secara tidak langsung tidak boleh dianggap sama sekali sebagai makam Moses (nabi Allah Musa a.s) ATAU dalam bahasa mudahnya adalah...

TIDAK MUNGKIN kubur Moses boleh berada di Israel sebab Tuhan telah melarang sama sekali Moses untuk meneruskan perjalanan (masuk ke Palestin) bersama Bani Israel dengan mengarahkan baginda ke kawasan lain untuk mengakhirkan hayatnya.

TIDAK MUNGKIN kubur Moses berada di Jordan juga, sebabnya Moses memulakan perintah ke tanah yang diperintahkan dari sungai Jordan. Jadi, kesimpulannya baginda tak berada di Jordan semasa baginda wafat.

Paaaaling menarik...mengikut kalau kita cuba fahami betul-betul catatan dari Deuteronomy 34:1-5, nampak macam detail dan segala informasi lokasi sebenar telah dicatatkan dalam Bible...hakikat sebenarnya, segala maklumat itu terrrrlalu samar dan seharusnya tiada sesiapa pun mampu mengetahui di mana lokasi sebenar kubur atau makam Moses atau nabi Allah Musa a.s.

Kalau korang rujuk balik pasal Joshua 3 yang aku cuba terang di atas, kenapa mereka tak singgah ke kubur atau makam Moses ?!!! Sebabnya...Bangsa Bani Israel/kaun Yahudi ini sendiri tak tahu dimana jasad Moses a.k.a nabi Allah Musa a.s disemadikan.

Kita sambung lagi nanti eh...panjang cerita nie lagi sebenarnya...
(bersambung ke part 02)

No comments:

Post a Comment