Tuesday, February 14, 2012

Makam Nabi Allah Musa di Kashmir (part 02)

Cerita tentang kewujudan makam bersemadinya insan agung Musa a.s di Kashmir sebenarnya bukanlan kisah baru yang cuba aku sampaikan kepada yang membaca. Tetapi, sebenarnya catatan pengembaraan nabi Allah Musa a.s ke Kashmir dikatakan telah tertulis melalui buku nukilan Dr. Francois Bernier dalam bukunya yang berjudul "Travel in the Mogul Empire" pada tahun 1664 lagi.

Dr. Francois merupakan seorang pakar fisio dan juru fisio terapi peribadi kepada Maharaja Aurangzeb. Sewaktu perkhidmatannya, Auranzeb telah mengarahkan Dr. Francois pergi mengambara (bercuti kot...) ke pergunungan Kashmir dan meminta beliau supaya menulis pengalaman beliau tentang Kashmir sepanjang pengembaraannya ke sana.

Merujuk pada muka surat ke 430 ada mencatatkan perkara yang cukup menarik untuk aku kongsikan. Dalam maksud lebih kurang (aku translatekan kalau tak salahlah pemahaman aku)...

"terdapat bagaimanapun, kelihatannya banyak tanda-tanda kewujudan bangsa Yahudi yang dapat ditemui ada pada negeri ini (India), tatacara dan resam (yang kelihatan) menjadi suatu keanehan yang tidak dapat dijelaskan oleh pengembara yang merasakan mereka mengembara kesebuah negeri yang cukup berbeza, seakan-akan berada dalam kelompok manusia yang kuno (Yahudi), sesungguhnya aku amat berasa bertuah (berada di sini), kewujudan kelompok Yahudi di perkampungan ini yang masih memperkatakan tentang kenabian Jesus (aku translate dari perkataan Jesuit father) sepertimana jua yang diceritakan oleh orang-orang Eropah (aku percaya Dr. Francois merujuk pada Roman Katholik) sejak dari dahulu lagi sebelum aku sampai ke Kahsmir.

Petanda kedua yang menjadi kelaziman adalah nama Mousa yang bermaksud Moses (a.k.a Musa) dikalangan penduduk di bandar ini, walauapapun (padahal) mereka sebenarnya adalah pengikut Muhammad (dalam buku nie di sebut sebagai Mahometans).

Ketiganya, cerita penduduk yang mempercayai bahawa Solomon (nabi Allah Sulaiman a.s) anak kepada Raja David (a.k.a nabi Allah Daud a.s) yang pernah melawat ke negeri ini malahan dikatakan juga bahawa bagindalah yang membuka terusan air dari pergunungan Baramoulay (Baramula).

Keempat, mereka percaya bahawa Moses (a.k.a nabi Allah Musa a.s) wafat di bandar Kashmir dan makamnya terletak sekitar kawasan ini. Dan yang kelima, terdapat pendapat umum berkenaan binaan yang terletak di tanah tinggi di sini telah dibina oleh Solomon. Sebab itu jugalah bangunan itu dikenali sebagai `Tahta Solomon' (the Throne of Solomon).

Berbalik pada cerita aku dalam part 01 yang lalu, kalau diselak pula pada Deuteronomy (Bible versi King James) chapter 34:1-8 "1And Moses went up from the plains of Moab unto the mountain of Nebo, to the top of Pisgah, that is over against Jericho. And the LORD shewed him all the land of Gilead, unto Dan, 2And all Naphtali, and the land of Ephraim, and Manasseh, and all the land of Judah, unto the utmost sea, 3And the south, and the plain of the valley of Jericho, the city of palm trees, unto Zoar. 4And the LORD said unto him, This is the land which I sware unto Abraham, unto Isaac, and unto Jacob, saying, I will give it unto thy seed: I have caused thee to see it with thine eyes, but thou shalt not go over thither. 5So Moses the servant of the LORD died there in the land of Moab, according to the word of the LORD. 6And he buried him in a valley in the land of Moab, over against Bethpeor: but no man knoweth of his sepulchre unto this day. 7And Moses was an hundred and twenty years old when he died: his eye was not dim, nor his natural force abated. 8And the children of Israel wept for Moses in the plains of Moab thirty days: so the days of weeping and mourning for Moses were ended.

Berdasarkan catatan pengembaraan Dr. Francois dan apa yang dinyatakan pada Deuteronomy 34 di atas, makanya kesimpulan ringkas yang boleh diambil pada yang membuat penilaian awal bahawa..."Ha'ahlah...kalau cam tu betullah kubur nabi Allah Musa a.s terletak di Kashmir !!!"

Alasan Satu: Seperti catatan Dr. Francois, semasa beliau tiba di Kashmir...penduduk di situ masih mengamalkan budaya Yahudi (Bani Israel) yang dibawa oleh nenek moyang mereka secara tradisinya. Kalau di analisa pada Deuteronomy 34:8 pula menceritakan bahawa bangsa Israel meratapi kewafatan nabi Allah Musa sehingga 30 hari lamanya. Dalam kata lain, semasa Moses mengembara dari Timur Tengah ke bumi Kashmir- baginda tidak keseorangan. Terdapat kaum Yahudi yang juga turut sama mengikuti pengembaraan baginda bersama-sama meninggalkan bangsa Yahudi yang dalam perjalanan ke Palestin.

Alasan Kedua: nama-nama tempat yang tercatat dalam Bible, Moab, pergunungan Nebo, Pisgah dan Beth-Peor sememangnya wujud dan terletak dalam peta tanah India utara. Malahan terdapat nama-nama tempat lain yan tercatat di Bible juga terletak di India: Abarim (Deuteronomy32:48 & 49), Heshbon (Deuteronomy 4:46) dan Haran (Genesis 11:31) yang juga dikatakan menjadi tempat kelahiran nabi Allah Ibrahim a.s (dari sini korang dah boleh nampakkan macam mana kesamaan agama semantik itu wujud...ada masa aku ulas pasal topik ini untuk topik blogging akan datang).

Cumanya, dikatakan sebutan asal nama-nama yang tercatat dalam Bible ini telah berubah sedikit akibat asimilasi dan pengaruh budaya Aryan yang lain selama ratusan tahun.
(salah satu panorama di Beth-Peor atau penduduk di Kashmir kenali sebagai Bandipore atau Bandipura)

Aku cuma mahu menyampaikan hujah ringkas yang menjadi asas kepada golongan di sini (tidak termasuk aku taw !!!) yang beranggapan bahawa makam nabi Allah Musa a.s terletak di bumi Kashmir.

Kalau aku nak sampaikan lebih lagi boleh...nanti aku sambung lagi...

Cuma sebelum kita sambung, aku ingatkan...bahawa...apa yang aku sampaikan hanya penyampaian semula berdasarkan pendapat dan alasan sesetengah pihak yang beranggapan bahawa ideologi yang mereka bina dan pegang ini dilandaskan berdasarkan fakta sejarah, geografi, sosio budaya dan bukti catatan yang ada pada hari ini.

Aku ?!!! Aku ada pendapat aku sendiri yang menjadi sandaran aku...akan aku kongsikan lagi untuk tulisan akan datang...

Pada aku, kalau kita rajin membaca dan berfikir secara kritis...setiap catatan yang disogokkan untuk kita percaya tidak semestinya kita perlu telan semuanya. Kalau kita berfikir dengan akal anugerah Allah subhanahuwata'ala...Insya'Allah...banyak fakta yang berprinsip takkan mampu menipu minda sedar kita.

No comments:

Post a Comment