Wednesday, February 22, 2012

Qutab Minar

Asyik cerita pasal benda berat jer...nie aku nak cerciter pasal jalan-jalan di New Delhi edisi Qutab Minar plak. Salah satu lokasi bersejarah yang selalu orang Malaysia terrrtinggal. Pada aku, korang kalau sampai ke sini patut singgah dan lihat tamadun Islam yang di tinggalkan suatu ketika dahulu di bumi Indi Yeah nie.

Qutub Minar nie sebenarnya dalam bahasa Urdu. Dalam bahasa kita boleh diterjemahkan sebagai Menara . Telah dibina dengan batu pasir berwarna merah dan marmar ia merupakan menara (berbentuk tiang yang besar) kedua tertinggi di India selepas Burj Fateh atau "Menara Kemenangan" yang terletak di kampung Chiri Chappar di daerah Punjab Mohali.

Dengan ketinggian 72.5 meter (237.8 kaki) ia mengandungi 379 anak tangga untuk sampai ke atas dan berdiameter 14.3 meter manakala tingkat paling atas berukuran 2.7 meter.

Pembinaan Qutab Minar nie telah dimulakan oleh Sultan Qutb-ud-din Aibak (Sultan Delhi yang pertama) pada tahun 1192 dan terkenal kerana menjadi salah satu contoh binaan paling paling awal dan paling menonjol ciri-ciri seni bina Indo-Islam. Ia dikelilingi oleh struktur beberapa struktur binaan purba yang lain (termasuk yang dikatakan sezaman dengan Hindu dan Jain).

Suatu ketika dahulu, di Qutab Minar ini juga amat dikenali Masjid Quwwatul Islam yang dikatakan masjid terawal dibina oleh Sultan Delhi. Apabila sampai ke Qutab Minar, ia merupakan sebuah kompleks yang besar sebenarnya. Kawasan Qutab Minar juga bertindak sebagai sebuah institusi kegiatan agama Islam yang ulung suatu ketika dahulu.

Terdapat sedikit keraguan (pada sesetengah pengkaji sejarah) yang maragui tentang TUJUAN kenapa di bina Menara Minar ini. Bila dirujuk pada orang tempatan, mereka mengatakan ianya berfungsi sebagai tempat Muazzin melaungkan azan untuk menandakan masuknya waktu Solat. namun, ketinggiannya yang terlalu tinggi dikatakan adalah suatu yang musytahil untuk pendengaran manusia biasa menangkap laungan azan dari jarak yang terlalu tinggi dari menara tersebut.

Pada aku memang ada lojiknya juga, lagi pun kesian pada tok bilal yang nak azan kalau naik pun dah mengah cam ner nak azan kan ? Pada pendapat aku, pemerhatian aku di kompleks nie mengatakan bahawa...Qutab minar nie dibina sebagai suatu binaan menunjukkan bahawa teknologi kejuruteraan arkitek Islam telah mendahului zamannya. Malahan, kecanggihan menaikkan menara tinggi seperti ini menunjukkan bahawa Islam itu hebat bukan dari aspek kerohanian terhadap Maha PenciptaNya...tetapi dizahirkan dalam kehidupan seharian sebagai seorang Muslim pada era tersebut.

Kalau ada peluang ke kompleks Qutab Minar nie, korang pastinya takkan terlepas pandang dari sebatang tiang besi yang perpacak di dataran kompleks Qutab Minar nie.

Apa yang menarik sangat dengan tingan nie ? Tiang besi nie dikatakan telah terpacak di kawasan kompleks nie sejak lebih 900 tahu sebelum masihi lagi. Seperti yang aku katakan kat atas...kompleks Qutab Minar nie dibina di atas bekas tapak purba Hindu dan Jain. Dikatakan SUATU KETIKA dahulu, sebelum Delhi diperintah oleh kesultanan Islam...sekitar kompleks ini merupakan tapat kuil bagi penganut agama Jain. Dan tiang besi itulah merupakan pusat atau center pada bangunan kuil Jain. Ramai pengkaji sejarah di sini percaya bahawa, binaan kuil yang asal telah dirobohkan oleh Sultan Delhi pada era pemerintahannya. Namun, tiang besi ini tidak pula di alihkan...sebab apa aku tak pasti. Ada perkara yang memelikkan pengkaji logam di India dan DUNIA tentang tiang besi ini...dikatakan besi atau logam yang digunakan untuk membuat tiang ini sebenarnya bukan berasal dari tanah India. Malahan, dikatakan untuk mengklasifikasikan jenis logam apa yang digunakan juga sampai hari ini kurang dipastikan. Dalam kata lain, besi logam yang digunakan untuk buat tiang nie bukan datangnya dari muka bumi ini. Kecanggihan kimpalan untuk membuat tiang nie terlalu menabjubkan kerana dikatakan besi ini tidak berkarat walaupun sudah terpacak lebih 3000 tahun lamanya.

Hari ini Qutab Minar sebenarnya masih menerima tetamu dari kalangan ummat Muhammad untuk bersolat terutamanya pada hari Jumaat dan hari raya eid.

Meskipun Minar telah menerima beberapa kerosakan kerana gempa bumi dan terjahan kilat lebih daripada beberapa kali namun usaha pembaikkan seringkali jugalah dilaksanakan oleh pemerintahan India bagi memastikan tapak kompleks yang telah mendapat pengiktirafan UNESCO sebagai warisan dunia nie dipelihara.

Bercerita tentang gempa bumi dan sambaran kilat di kompleks nie aku punya aggapan lain. Ini semua sebagai ingatan Allah kepada hambaNya agar tidak melakukan syirik. Korang taw tak...? sampailah ke hari nie...masih ada individu yang percaya seandainya kalau diorang mengelilingi menara Minar nie sambil menyampaikan hajatnya...dikatakan hajat diorang boleh tercapai. Siap ada yang membayar nazar (cara kurafat diorang lah...) di menara nie pun ada.

Lain-lain cerita...kalau ada aku kongsikan lagi eh...

2 comments:

  1. best cerita sdra adakah sdra masih tinggal di delhi waktu ini. saya pernah ke delhi tetapi tidak ke qutub minar rasa rugi sekali..bagaimana kehidupan di delhi wakti ini? salam mahadzira

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana sudi menyinggah ke blog ini.

      Maaf...saya telah kembali ke tanah air dan tidak menetap lagi di New Delhi...dari khabaran kengkawan yang masih di sana kehidupan semakin baik katanya...

      Delete