Sunday, May 23, 2010

Episod Selepas Terhempasnya Kapal Terbang



Sabtu malam Ahad satu India gempar, sebuah pesawat Indian Express terhempas sebelum berlepas di Lapangan Terbang Mangalore. Pagi-pagi lagi dah dok sibuk belek news paper nak tau apa cerita sebenarnya.

Berita kapal terbang terhempas di India ini sebenarnya bukan kali pertama. Kalau kapal terbang kormesil sebenarnya dah kali kedua. Tapi, kalau bercerita pasal cerita terhempas ini kali kedua juga. Beberapa bulan dahulu sebuah jet pesawat pejuang tentera India terhempas atas rumah orang awam. Tapi, kali ini lebih dasyat, sebab 128 orang mati. 8 orang sempat terjun menyelamatkan diri bila kapal terbang tu terpisah dua sebelum meletup. Aku cukup kagum sekejap bila ajal mereka masih sempat selamat sebelum terbakarnya kapal terbang. Siap leh terjun plak macam cerita filem action hollywood.



Tapi, aku tak nak cerita pasal kes terhempas. Aku lebih suka nak kongsi cerita disebalik insiden sedih ini. Dalam 128 orang yang mati. 120 mayat berjaya dikenalpasti (base on description keluarga). Tapi mayat lagi 8 orang terpaksa dibuat ujian DNA.

Banyak keluarga mangsa merungut bila pihak berkuasa India menahan mayat-mayat mangsa yang cuba diuji untuk dikenal pasti. Siap minta orang-orang politik masuk campur.

Ini sati tabiat orang India yang aku agak jengkel kalau korang pun baca ceritanya. Dah sah-sah mayat tu mesti dah rentung. Nak juga diorang paksa-paksa hospital lepaskan mayat tu untuk di semadikan cara mereka (mengikut amalan agama masing-masing). Meraung-raung, memekak-meka nak tengok mayat. Ada yang lagi drastik kata, bakar jer ikut cara hindu semua yang tak dikenal pasti.

Tapi, ada juga mangsa terhempas dari kalangan orang Islam.

Konflik antara agama dan teknologi berlaku di sini. Pelik kekadang, macam mereka tak boleh nak fikir cara waras sekejap bila kesedihan campur geram bergelumang dalam fikiran mereka. Akal dah tak boleh mempertimbangkan kewarasan yang wajar.

Paling menarik kalau nak ikut sekarang ini pada aku, bukan isu salah siapa sehingga terjadinya kapal tersebut terhempas. Tapi isu tuntutan insuran yang bakal berlaku rentetan dari kejadian ini.

Berita hari ini menganggarkan, mungkin lebih USD30,000 juta pampasan akan menjadi komitmen pada empat buah syarikat insuran terbesar di India ini. Itu tak termasuk tuntutan insuran nyawa individu-individu yang terlibat sebagai mangsa dalam kes ini. Ini merupakan salah satu jumlah besar dalam sejarah dunia insuran di India. Sewaktu insiden pengganas di Mumbai dahulu pun jumlah tuntutan insuran yang dibuat oleh Hotel Oberoi Mumbai tidak sebesar tersebut.

Ada juga keluarga mangsa yang dah mula mengfailkan saman kepada syarikat penerbangan kerajaan ini. Pihak pengurusan tertinggi Air India pada waktu ini sedang memikirkan apa yang boleh dilakukan untuk menyelamatkan syarikat ini. Ini mungkin boleh dijadikan kes study yang menarik. Siapa tahu sejarah kejatuhan sebuah syarikat GLC mungkin berlaku selepas insiden kejadian seperti ini. Bukan jatuh sahaja, tetapi mungkin bangkrap.

No comments:

Post a Comment