Tuesday, May 4, 2010

Jalan-Jalan Cari Makan: Edisi Shopping



Terlalu lama aku tak update blog sendiri. Kerja banyak pun ye...Malas pun ye...




Sejak akhir-akhir ini, ramai kengkawan aku bertanya-

"Roll, apa yang best kat New Delhi tu ?"


"Kalau dah ke sana apa nak shopping ek ?"


"Okey ker makanan kata New Delhi ?"

Dan macam-macam lagi soalan sampai kat aku. Almaklumlah, AirAsia nak sampai ke sini bulan Ogos depan. Jadi, ramailah yang bertanya. Harga tiket plak separuh dari harga MAS. Kalau rejeki korang baik. May be, mahal sikit jer dari harga tiket nak ker Kota Kinabalu.


Dalam tulisan aku sebelum ini aku pun tak banyak cerita pasal apa yang ada kat New Delhi ini. So, since dah banyak yang bertanya. Aku tolong share kan apa yang aku tau pasal New Delhi ini pada sesiapa yang berhajat nak sampai ke sini.


Memanglah korang boleh tengok Lonely Planet, cumanye- aku rasa kat Lonely Planet tu terlampau detail sampai korang pun akan kompius nak makan mana ? shopping mana ? kalau Jumaat nak solat kat mana ?


Pertamanya, korang kena kenali dulu pengangkutan paling terpopular di New Delhi (sebenarnya paling utama di India)- Memperkenalkan "Auto Walla" (cam gambar kat atas tu), macam kat Bangkok kita panggil "tuttut" (kalau betullah sebutan aku tu). Sebenarnya pengankutan paling ekonomi di sini auto lah. Walaupun ada bas, teksi, or kereta sewa- Auto merupakan kenderaan beroda tiga yang paling kerap digunakan. Harga murah - TETAPI, tempat terhad, bau bila naik tu...mak aiii, tuhan jer yang tau kalau korang naik jenis bangsa pemandunya tak jaga kebersihan. Boleh melekat bau dia kat baju kite bila naik.


Aku pun tak nak syorkan sesiapa naik auto nie. Coz, selalunya diorang nie akan putar belitkan route laluan untuk dapat tambang lagi tinggi. Lagi elok sewa jer kereta di sini, harga still reasonable.


Lokasi Shopping ?


Korang nak beli apa ?


Saree ?


Buku ?


Kain ela ? Cotton ? Linen ?


Handicraft ?


Macam-macam ada kalau nak beli di New Delhi ni. Cuma kita kena tau tempat yang betul. Salah pegi bukan tak dpat barang. Cuma, harga nanti akan kena sembelihlah.


Dalam adat bershopping di sini, kita kena tau ada tiga jenis kategori harga. Selalau, kawan-kawan aku betanya- "Apsal diorang tak letak tanda harga kat barang yang diorang jual kat sini ?"
Ha...itu pasal ada tiga kategori harga. Harga pertama itu untuk harga pelancong. Harga kedua untuk harga expat. Harga ketiga harga untul orang local.
So, kalau bab tawar menara nie kenalah kita berjuang untuk mendapatkan harga sekurang-kurang antara harga expat ngan harga local. Sebab tu jugalah selalu kalau ada orang yang pernah ke sini akan nasihatkan, "Kalau nak bargain di New Delhi ni kena potong harga separuh sekurang-kurangnya" Bunyi macam kejam. Tapi, itulah hakikat sebenarnya.


Next time aku cite lagi pasal tempat-tempat nak shopping di sini.

No comments:

Post a Comment