Tuesday, May 18, 2010

Panas !!!



Panas di New Delhi sudah mencapai tahap aku sendiri dah naik hampir pitam dah. Bergelen-gelen air kena minum sekarang nie. 45 darjah celcius. Ada yang kata lebih dah cecah 47. Subhanallah...Maha berkuasa Allah. Kalau ini tahap panas dunia aku tak mampu tahan apa tah lagi di akhirat nanti.

Memang panas sungguh di sini. Surat khabar hari nie ada cerita. Panas sebegini adalah yang paling hangat dicatatkan sejak 100 tahun. Paling aku takut, ada yang bagi tau mungkin panas akan terus naik sehingga cecah paras 50 darjah celcius.

Jadi, nak sambung cerita shopping tengah panas-panas nie aku pun maleh.

Panas-panas macam nie...orang India kat sini banyak yang melangok...melepak...bawah pokok akan banyak manusia yang terbaring. Dalam hati aku, "kesian diorang keletihan sampai bawah pokok jadi tempat lepas lelah". Panas sebegini jugaklah yang boleh membuatkan kita rasa malas nak buat kerja. Terik dan perit nak buat kerja dalam keadaan panas.



Tapi, ada kelebihan juga di musim panas nie. Aku sebenarnya seronok bila musim panas datang. Sebab, musim panas nielah buah-buahan di sini manis dan sedap belaka. Mangga jangan cakap lah....bersepah-sepah leh dapat di sini. Laici, peach, tembikai, perrrhhhggg !!! macam-macam lagi. Musim panas biasanya memang senang nak dapat buah-buahan yang manis rasanya.

Allah Maha pemurah. Kepanasan suhu yang diberikan di bumi ini di imbangi dengan rejeki tanaman yang enak-enak untuk hambaNya.



Ada kawan-kawan India aku di sini bagi tau. Memang di India nie memerlukan tahap panas yang tinggi baru pokok buah boleh menghasilkan buahan yang ranum, rangup dan manis. Memang betul pun. Kalau musim sejuk di sini buahan rasa agak masam. Cumanya pada musim panas macam nie, kalau pergi ke pasar susah sangat nak cari sayur yang berdaun. Paling aku menyampah...LALAT berterbangan kerata-rata. Naik geli pun ada kalau salah masuk area.

Tapi, panas sebegini jugalah yang agak merisaukan sesetengah petani di sini. Kepada mereka yang menanam padi, gandum, dan sebagainya...cuaca yang terlalu panas membuatkan tanah kering kontang. Memang dasyat penangan panas tahun nie. Kekeringan tanah di New Delhi juga sudah menjadi kerisauan sesetengah pihak. Sampai ada kajian dah dibuat mengatakan kalau cuaca sebegini berlarutan untuk lima tahun berturut-turut. Kawasan Tengah India ini nanti akan menjadi kawasan kering dari sumber air.

Air akan menjadi sumber galian paling berharga daripada emas. Malah, aku pernah terbaca satu artikel kenapa India seboleh-bolehnya tidak mahukan kawasan Kashmir, Arunanchal Pradesh dan Himachal Pradesh jatuh ketangan Pakistan dan China. Ini semuanya kospirasi untuk menidakkan AIR menjadi senjata untuk menjatuhkan India. India memang sudah sampai tahap kritikal dalam pengurusan air. Mereka tidak ada perancangan jangka panjang yang konkrit dalam memastikan tahap stok air bersih untuk penduduk India terjamin untuk masa akan datang.

Sebab itu aku cukup sokong kalau kerajaan negeri Johor mendesak kerajaan Persekutuan mengenakan harga yang mahal kepada Singapura bila bercakap tentang bekalan air yang dihantar ke negara Temasek itu.

Ini bukan isu main-main. Tapi, India boleh dijadikan satu contoh bila kerana isu air ini jugalah ada yang berdarah di sini.

Nota: Musim panas di New Delhi- March hingga akhir Oktober. Tahap kepanasan maksimam biasanya dicatatkan pada bulan May hingga akhir Julai.

No comments:

Post a Comment