Sunday, May 9, 2010

Jalan-Jalan Cari Makan : Edisi Shopping 02




Mana nak cari saree kat New Delhi ?


Pengalaman aku melayan orang-orang kita bila sampai sini jer diorang akan tanya mana nak cari kain saree. Aku bagi tau banyak tempat. Tapi, yang pastinya diorang nak cari yang murah-murah semuanya. Aku tanya balik, nak beli pakai sendiri ker nak jual balik. Malu-malu kucing diorang jawab pakai sendiri jer. Kalau macam tu okeylah.

Sebenarnya Delhi ini sendiri dah jadi macam emporium dah. Mana-mana kalau kita berjalan akan ada saja kedai macam-macam leh dapat. Cuma kita kena tau apa yang nak kita cari. Cerita bab kain saree, kat Delhi ada banyak tempat-tempat popular.

Aku senaraikan tempat-tempat yang boleh kita cari kain saree ikut bajet ekonomi korang kalau sampai di sini.

1. Sarojini Market
2. Babu Market (sebelah Sarojini market)
3. Karol Bagh
3. Lajpat Nagar
4. Ina Market (ini pasar sayur/ikan/daging sebenarnya)

Nak mahal sikit, kualiti untuk gi function leh cari di Cottage Industry (depan Janpath), hotel Hilton, or dekat ngan Qutub Minar.

Tapi, kalau tanya aku tempat faverat aku...kami beli di Babu Market or Ina Market. Coz, kat sini harga boleh tahan lagi dan yang paling penting kalau nak tawar menawar sememangnya boleh dan mesti dilakukan. Aku ulang...MESTI bargain harga apa jua yang korang nak beli di sini.

Tips bila nak bershopping di New Delhi:

1. Penampilan korang mesti betul bila nak berbelanja di sini. Kenapa ? Macam pernah aku bagi tau sebelum nie...di sini diorang mengamalkan TIADA tanda harga barangan yang dijual. Harga plak ada 3 kategori. So, kalau tak nak kena harga pelancong...seeloknya korang berlagak macam orang expat di sini.

2. Bila belek barang-barang yang korang dah berkenan...perkataan yang pertama kena keluar dari mulut korang..."KITNA ?" maknanya "BERAPA ?" Konon-kononnya korang taulah sikit bahasa hindi. Apa jua angka harga yang keluar dari mulut diorang...(walaupun harga diorang bagi tu dah murah) ... Terus jer korang cakap "KIU MENGGA ?" - Buat muka terperanjat sikit... maknanya "APSAL MAHAL ?"

3. Kalau si penjual tanya harga kita...Jangan teragak-agak untuk potong separuh harga. Buat tunjuk muka hati kering sikit. Ini bab paling kritikal...korang kena buat keputusan yang boleh memuaskan hati bila bernegosasi dengan diorang nie. Bila memilih barang pastikan pilih barang yang betul-betul korang nak (ikut bajet masing).

4. Kalau dah buat keputusan, make sure korang dalam keadaan mengawal keadaan sessi bargain. Jangan sesekali biarkan dia pengaruh korang untuk pilih ini n pilih itu. Sebab kalau korang biarkan si peniaga buat keputusan untuk korang inilah yang boleh membuatkan korang ralat nanti terlebih bajet.

5. Bila nak bayar...ini satu TIPS PALING PENTING !!! JANGAN SESEKALI KORANG TAYANG DUIT DALAM WALLET KORANG !!! Bila harga dah muktamad, tutup sessi jual beli korang dengan angkat kaki. Biasanya di sini si peniaga akan cuba untuk buat up sale selepas dapat duit kalau diorang nampak duit korang berkepok-kepok lagi. Diorang kalau boleh nak habiskan duit korang tu di kedai diorang jer.

6. Kalau korang beli banyak barang di sini...Jangan lupa minta barang free...Macam minta souvenir lah ngan dia.....Biasanya diorang mesti kasi.

Next story aku bagi tau detail tempat-tempat yang kasi tau seperti di atas tadi eh...


No comments:

Post a Comment