Wednesday, May 19, 2010

Judi Itu HALAL ?!!!

Lafaz pertama dalam benak aku bila ada cadangan untuk menghalalkan judi

"ASTAGFIRULLAH HAL A'ZIM..."

Kenapa itu yang menjadi perkara besar yang ingin difikirkan ? Apa sudah tidak ada isu lain yang ingin dibincangkan selain judi yang sudah terang-terangan haram.

Apakah cetek sangat...atau terlalu sukar untuk difikirkan jalan penyelesaiannya ? Susah sangat ker nak bagi jawapan TIDAK PERLU DIPERTIMBANGKAN untuk cadangan seperti ini.

Kenapa mesti dihalalkan cadangan ini ?

Aku melihat nampak sangat ada perkara tersirat yang tak di dedahkan dalam isu seperti ini. Sebagai insan yang telah dilantik sebagai Menteri Kabinet beragama Islam, kenapa sanggup ditunggang oleh pihak lain untuk merealisasikan cadangan judi ini ?

Jawapan untuk semua persoalan ini sebenanrya mudah kalau kita berfikir dengan berlandaskan iman kepadaNya. Aku tahu bila berbicara tentang hukum agama...hukum hakam fiqah...mungkin aku bukan orang yang ideal untuk dijadikan rujukan.

Isu yang nak aku dan sesiapa yang membaca tulisan ini fikirkan- PERLUKAH judi untuk World Cup 2010 itu di halalkan di Malaysia.

Isu aku seterusnya, kenapa sanggup pemimpin yang kononnya beragama Islam sanggup mengsekularkan amanah yang di berikan demi menjaga kepentingan orang lain. Ini isu berat. Bukan main-main. Ini melibatkan integriti keIslaman dan akidah Islam pemimpin Melayu yang aku lihat seakan-akan senang dibeli.

Apakah ada unsur kepentingan yang perlu dijaga ?
Ada budi yang perlu dibalas ?
ATAU...(Nauzubillah mintak sempang) ada wang yang ditawarkan ?

Sebenarnya kalau tanya kepada aku...Aku akan membantah sekeras-kerasnya dalam isu ini. Sebab ? Kalau dah kemaruk nak berjudi sangat...online kan ada... "Aik ? Tadi kata HARAM nie suruh orang berjudi kat online pulak !!!". Maksud aku mudah. Sebagai seorang Menteri yang beragama Islam, kenapa pening-pening kepala nak mengHALALkan judi nie. Kalau dah nama taik judi mereka akan berjudi juga...samada dihalalkan atau tidak oleh kerajaan. Mereka akan tetap berjudi. Tetapi aku tetap pegang...HARAM TETAP HARAM.

Tetapi aku sedih, kenapa pemimpin Islam kita sanggup berkompromi dalam isu ini. Nampak sangat pemikiran dia dan mereka tak kreatif dalam menyelesaikan masalah.

Mereka dok sibuk ngutuk PAS tak konsisten dalam mempertahankan Islam. Tapi, yang UMNO plak nak bertoleransi dalam mempermainkan hukum fiqah nie aka kes ?!!!

Ingatlah....tindakan sebeginilah yang akan membuatkan parti-parti politik lain samada MIC, MCA, DAP, Gerakan dan seangkatan dengannya akan gelak ketawa sesuka hati. SEBAB ? "Jangan risau...jangan bimbang....kalau Islam kata HARAM...kita kasi HALAL. Sebab itu Menteri kawan kita mah...dia boleh kasi tolong adjust kitab dia baca punya. Boleh kasi delete itu HUKUM..."

2 x 5...5 x 2...

1Malaysia yang aku faham tidak bererti kita boleh satukan budaya dan tabiat pegangan agama. yang dianuti oleh rakyat Malaysia. Isu agama dan budaya adalah dua skop yang tidak boleh dikompromikan sama sekali.

Dalam hal ini. Aku cukup sokong tulisan YB Zul Kulim. KLIK untuk baca.

No comments:

Post a Comment