Wednesday, November 30, 2011

30 Hari Sebelum Tahun 2012

Errr...dalam kemalasan nak menyiapkan kerja-kerja pejabat (tak derlah banyak mana pun)...sedar tak sedar kita dah masuk bulan terakhir sebelum 2012.

Kebiasaanya jugaklah aku akan mula melayan ramai kengkawan yang mula berkunjung bulan cuti sekolah di Malaysia. Semuanye nak gi Taj Mahal...Yelah, orang tak pernah sampai mesti nak tengok wonderssss of de world kan...aku dah nak muntah dah ke sana...

Kepada sesiapa yang nak datang ke sini tu...kalau nak mintak advise aku...just email cepat cepat yer...coz next week aku nak balik coti di Malaysia ku tercintah...Tahun depan baru aku balik Delhi. Fuh...sungguh aku rasa amatlah teruja nak balik nie...rindu pada kedua-dua ibu dan ayah cukup terasa bila berjauhan nie...Walaupun aku nie dah kahwin (anak 3 lagi tu...) Tapi, hampir setiap minggu aku akan pastikan aku menelefon kedua-dua orang tue ku. Bukan apa setiap kali kalau dapat borak tu rasa tenang jer jiwa aku. Even kalau aku rasa stress pasal kerja pun aku saja-saja jer call mak aku (walaupun aku taw mak aku tak setelkan kerja aku tu...).

Cerita bab Ibu kandung kita nie...satu perkara yang aku kena puji orang-orang di India nie...rasa hormat mereka terhadap insan yang bergelar IBU nie cukup tinggi. Ada dua tiga sebab kenapa wanita yang bergelar ibu akan dianggap terrrrlalu tinggi dalam kamus tata kehidupan masyarakat India nie.

Pertamanya: (sebelum kelahiran anak) Korang taw tak yang orang India nie percaya tanpa Ibu anak takkan wujud. Bukan kerana sebab ibu yang melahirkan kita. Tetapi, dalam tradisi masyarakat India, kesanggupan pihak ibu memenuhi permintaan "dawri" (macam mas kahwinlah dalam masyarakat Melayu hari nie) dari bapa atau pihak bapa adalah penyebab utama samada majlis perkahwinan antara gadis dan teruna terjadi. Kerelaan si pengantin perempuan dalam memenuhi permintaan si pengantin lelaki (kadang-kadang ada yang minta mengarut dan diluar batasan pun ada) menjadi penyebab utama kenapa wanita yang bergelar ibu itu perlu disanjung. Kalau kita biasanya mas kahwin nie lelaki yang bayar. Kat sini terbalik.

Keduanya: pada kebiasaanya mana-mana budaya pun akan menjadikan keperitan mengandung dan bersalin si ibu sebagai pengorbanan yang perlu kita jadikan iktibar untuk mengangkat ibu sebagai darjat yang tinggi.

Ketiganya: dalam kitab agama mereka juga menyuruh mentaati ibu.

Keempat dan seterusnya korang boleh fikir sendirilah...

Institusi kekeluargaan dalam masyarakat India nie masih mengekalkan (kebanyakkannya) tinggal sebumbung. Maksud aku, kalau korang pergi ke rumah mereka dalam satu-satu rumah tu.....dari atok, anak sampai ke cucu pun masih tinggal bersama. Kecuali anak perempuan yang biasanya akan megikut suami mereka tinggal dengan keluarga mertua.

Sebab tu juga, rumah-rumah orang yang berada di sini besar-besar belaka. Nak menampung jumlah penduduk keluarga mereka lah katakan.



No comments:

Post a Comment