Tuesday, November 15, 2011

Indahnya Bumi Kashmir

Nak cerita pasal Kashmir nie...mesti ada yang nak bertanya, "Dah sampai ker tempat tu ?".

Jawapannya, aku tak nak jawab di sini...terrrrlalu peribadi untuk aku jawab secara terbuka di blog aku. But, aku leh ceritalah serba sedikit pasal bumi indah Kashmir nie. Dari gambar, buku, dokumentari, cerita kawan-kawan dan sumber-sumber yang boleh dipercayai tanpa keraguan.

Cantik sangat ker Kashmir nie ?

Aku ambil testimonial angkatan tentera Rom (yang dikatakan sezaman dengan Alexender de Great...aku tak pasti samada ini yang dimaksudkan Raja Iskandar Zulkarnain). Ada catatan sejarah mengatakan bahawa, kalaulah ingin diberikan contoh bagaimana rupanya syurga...maka, bumi Kashmirlah tempat yang paling sepadan untuk disamakan dengan syurga itu.

Salah seorang pemerintah sezaman Kerajaan Mongul (era Shah Jahan) juga pernah mencatatkan bahawa, bumi Kashmir ini terlalu indah seumpama hamparan lukisan mesti dimiliki untuk ditatapi.
Kashmir nie kawasan pergunungan...seumpama macam kita pergi Switz atau Aspen (kedua-dua tempat nie aku tak sampai lagi...). Cuma yang membezakan Kashmir dengan kawasan pergunungan yang lain di negara-negara yang lebih moden nie...dikatakan bahawa, penduduk di Kashmir masih mengekalkan cara dan budaya kehidupan sepertimana yang diamalkan secara tradisi sejak puluhan tahun. Nak kata kurun kang nampak sangat diorang nie kuno kang...Tapi, sememangnya hakikat yang cuba aku sampaikan adalah mereka antara golongan penduduk yang agak terpinggir sikit dari kemodenan kerana jarak, geografi dan kelemahan pemerintah menyalurkan beberapa keperluan asas (infra khususnya) menyebabkan mereka menjadi masyarakat yang survival dengan cara mereka sendiri.
Bumi indah yang aku maksudkan ini juga dirahmati Allah dengan tanah yang cukup subur untuk bercucuk tanam. Kalau nak masuk musim sejuk di New Delhi nie...buah-buahan seperti epal, peach dan strawberi memang menjadi pojaan hatiku !!! SubhanAllah...sedapnye...sungguh rangup.

Kesuburan tanah di Kashmir jugalah yang dikata membuatkan raja Shah Jahan memerintahkan agar taman di sekeliling Taj Mahal mesti menggunakan tanah yang diambil dari Kashmir untuk menanam pokong-pokok bunga. Korang bayangkan (cuba tengok dalam google maps) jarak antara Kahsmir dengan Agra tu jauh...Kashmir juga terkenal dengan beberapa taman-taman bunga yang cantik-cantik. Dari apa yang disampaikan kepada aku, mereka kata kesemua taman-taman bunga yang ada di Kasmir nie sebenarnya telah wujud sejak zaman kerajaan Mongul lagi. Lanskap bungaan yang ada juga adalah yang sama sepertimana yang zaman tersebut. Ada taman yang dan wujud sejak 400 tahun lagi. DANNNNN....dikatakan jugalah...seni reka taman yang ada di England sejak zaman era kolonial British sampailah hari ini yang kita lihat sebenarnya mengambil ilham dan tunjuk ajar dari tukang kebun dari Kashmir. Omputih dulu-dulu mana reti nak hias taman nie...Orang Kashmirlah yang dok ajar diorang...Bunga mana yang sesuai ditanam mengikut struktur tanah dan suhu musim. Hebat kalau korang dengar cerita dari mereka nie. Teknologi reka bentuk lanskap hiasan taman dari Kashmir nie bukan pakai peralatan yang canggih pun...Just ikut try n error dari generasi ke generasi yang diperturunkan mengikut zaman.

Aku punya ramai kengkawan dari bandar Srinagar (ibu negeri Jammu & Kashmir)...masa baru-baru kenal orang Kasmir nie aku dok tanya diorang nie tak macam orang India. Jawapan yang akan selalu dijawab,"We are Indian...But, not Indian !!!". Mereka memang mengaku mereka nie Indian dari segi warga negaranya. Tetapi, kalau sebut bab bangsa...mereka akan kata mereka bukan dari suku India. Mereka adalah kalangan manusia yang dikatakan dari suku bangsa Aryan yang banyak menerima pengaruh migrasi dari kawasan Asia Tengah mahupun Timur Tengah (khusunya dari Afganisthan). Sebab tulah juga ada orang Kashmir kata mereka nie adalah salah satu suku Bani Israel yang dilupakan. Dari cara pemakaian pun kita dah boleh nampak yang mereka nie amatlah berlainan dari orang-orang Indai yang selalu dapat dilihat disekitar aku nie...
Time bila yang sesuai nak datang Kahsmir nie...kalau tanya aku, ikutlah apa yang korang nak tengok. Kalau minat nak main salji...datang ler lepas Krismas...salji di Kashmir nie dikatakan terrrrlalu halus macam tepung. Kalau nak tengok bunga datang ler time spring. Kalau nak tengok gunung-gunung di Himalaya dibogelkan dari sarungan salji...datanglah masa awal summer. Air dari glazier yang turun dari gunung nie terrlalu jernih mata memandang.

Ramai sebenarnya orang Malaysia yang dah sampai ke Kashmir nie. Sebab kalau tanya aku, dari korang dok memikirkan nak gi main salji tempat omputih dengan nak cari makan pun susah. Elok datang Kashmir. makanan halal cukup senang nak cari. Sebab, 95% penduduk di Kashmir nie orang Muslim. Cuma nasihat aku...kenalah sentiasa peka dengan perkembangan semasa di Kashmir nie. Kashmir juga dikenali sebagai kawasan yang cukup sensitif dengan isu-isu politik dan persempadanan dengan Pakistan.

Nak taw lebih lagi pasal Kashmir nie...email aku...mana yang boleh aku bantu aku bantu. Nak cerita lebih kat sini...kang mata korang letih nak baca panjang kat blog nie...

No comments:

Post a Comment