Sunday, November 20, 2011

Musim Orang Kampung Datang India

Yeah...!!! Mari mari mariiii !!!

Sejak dua menjak nie aku perasan ramai orang Malaysia datang ke New Delhi. Kalau yang Melayu tu banyak yang melancong. Yang Hindu India banyak ke Haridwar atau Rechikesh untuk upacara keagamaan mereka. Yang Cina...??? jarang-jarang sangatlah aku jumpa di sini.

Kalau pergi tempat tempat shopping banyak plak orang leh cakap melayu bersuara dapat aku dengar. Aku pun rajin gak bertegur kalau dah terrrrjumpa mana-mana orang Malaysia yang aku terserempak.

Cuti sekolah di Malaysia dah mula tu yang banyak ke sini. Kena plak Air Asia tiga bulan lepas memang bagi harga murah gilerrr untuk tiket ke New Delhi. Tak hairanlah ramai yang aku jumpa di sini.

Soklan yang selalu aku di ajukan bila dah juma diorang nie..."Mana nak cari souviner murah kat sini ?". Herrrmmm...murah eh...aku tak taw nak kata murah cam ner coz kadang-kadang nak banding dengan harga di Kuala Lumpur...barang yang sama nak aku beli tu pun belum tentu ada di Malaysia. Tapi kalau nak beli cam frige magnet (item fofular lah dikalangan orang kite) paling mahal aku pernah dapat pun dalam Rps. 70.00 (lebih kurang 5 hinggit). Tu sebab beli sikit. Kalau beli banyak dapatlah murah sikit.

Nak saving lagi...korang cari ler kat area yang dipanggil Jan Path..di area tu cari kawasan Nepal...ada bekas-bekas kecik yang korang leh dapat dalam herga 2 hinggit satu kalau beli baaaanyak. Pakat-pakatlah ngan kawan kalau nak beli barang-barang cam nie. Leh tahan lah lawa nyer...Berkilau kilau...Comel...

Ada yang juga yang aku jumpa terus tanya..."Hard Rock ada tak di New Delhi nie...?". ADA...carilah di DLF Promenede, SAKET...sebut betul-betul....SAKET...nanti korang akan dihantar tempat lain plak sebab DLF Promenede nie ada lagi 2 komplek. Tempat Batu Keras nie ada dalam area shopping kompleks. Cumanye...souviner item die agak terbatas sikit kalau nak buat pilihan.
Buat kipas susah mati Manchester United plak...leh lah korang jaki jap ngan MU Bar di Vasant Log. Tak der apa pun...just tempat makan biasa jer...
Aku juga nak nasihat pada yang membaca dan nak sampai ke New Delhi nie...bila korang di bawa tempat-tempat shopping nie...JANGAN sesekali terpengaruh or terpedaya dengan dakyah tak tentu pasal dari si penjual yang kata kedai dia nie ramai orang Malaysia datang membeli.

Kalau dah jejalan depan diorang nie jangan plak korang rasa teruja dengan ungkapan "Apa kabar...!!!" atau "dari Malaysia kah..." atau bunyi ala ala bangla "masuk masuk...murah murah kak". Memang aku tak nafikan kami kalangan orang-orang Malaysia kalau bab beli kain ker or darang dapur nie kalau membeli...kadang kadang beli macam nak simpan stok satu kedai (biasanya kalau masing-masing nak balik lah). Tapi, harga kami dapat kompom tak sama dengan harga korang...unless korang bawak seorang local yang tahu selok belok harga di tempat yang korang nak berbelanja.

Jangan terkejut tiba-tiba diorang leh tunjuk slip slip resit jualan yang pernah diorang buat dengan orang-orang Malaysia atau mana-mana individu yang bekerja di New Delhi nie tak kiralah kadang-kadang slip tu dari si pembeli dari kedutaan itulah ini lah...Tak cukup dengan tu, kadang-kadang business card entah dari mana diorang dapat (atau mungkin diorang simpan) akan ditunjukkan kepada korang. Semua tu dijadikan sebagai senjata nak menarik minat korang supaya membeli belah di kedai diorang nie.

Nama aku pun kadang-kadang selalu juga kena petik. Selalu jugaklah kawan-kawan yang baru balik shopping nie bagi taw nama aku feymas kat sini situ...(dalam hati aku kalau dapat komisyen tak per gak..ini setakat belanja minum teh masala Rps 10 jer kalau datang kedai yang dimaksudkan)

Cuba belek-belek blogging aku yang lepas lepas ...banyak tips aku rasa aku dah bagi. Aku tambah sikit lagi tips kalau bershopping di New Delhi nie...Bila nak masuk ke kedai yang korang dah target nie...cuba elakkan kedai yang ada orang asing especially mat saleh. Sebabnye...harga untuk orang kulit putih nie biasanya leeebih mahal dari bangsa lain. Kalau tengah nak tawar menawar tu...kalau korang tiba-tiba (kalau ada rejeki korang lah) nampak jer orang pompuan pakai tudung ala-ala macam orang Malaysia or Indonesia...cuba-cubalah bertegur. Kena kalau die orang expetrade ker kat Delhi...selamat korang dari kena sembelih. Kalau pun diorang tu pelancong...time tu jugak korang tekan harga murah ikut bajet yang korang nak. Depan-depan orang yang korang tegur tu jugak korang buat peel tak malu mintak harga murah. Korang leh tengok reaksi diorang masa tu. Berbaloi buat muka tak malu nie kalau bab-bab bargain dengan orang India di sini.

No comments:

Post a Comment