Monday, November 14, 2011

Krisis Makanan Global Bakal Bermula dari India ?!!!

Agak ganas ker tajuk blogging aku kali nie ? Jarang-jarang menulis tiba-tiba jer bagi tajuk yang agak menakutkan.

Dalam aku dok membelek akhbar-akbar semasa...termenung kekadang...terfikir sesuatu yang agak menakutkan akal fikiran aku. Cerita pada tajuk nie muncul pun bukan dari India...cumanya masa berita bayi ke 7 billion yang dilahirkan di Filipina baru-baru ini membuatkan aku terfikir sesuatu yang agak mengkhuatirkan aku.

Aku rasa ramai yang dah tahu yang populasi rakyat di India nie dianggarkan seamai 1.2 billion orang. Soalan ?!!! Itu statistik bila ?!!! Tahu tak korang yang angka 1.2 biliion nie dah digunaka sejak 2006 lagi (mengikut kajian yang tak rasmi pada masa itu). Purata peningkatan atau pertambahan kadar kelahiran rakyat India dianggarkan sebanyak 7% setahun. Tapi, kalau ikut WHO, mereka masih lagi meletakkan angka 1.2 billion dalam statistik diorang. Jadi sekarang nie...berapa sebenarnya populasi negara India nie...? Ada seorang ahli akademik yang pernah bagi tahu aku, jumlah penduduk rakyat India sebenarnya mungkin dianggarkan lebih dari 1.6 billion orang sebenarnya. 1.2 billion tu hanya merujuk pada bancian penduduk yang BERJAYA dilakukan. Belum dijumlahkan YANG TIDAK BERJAYA lagi.

Data dari WHO tentang India untuk tahun 2011:
Current Population of India in 20111,210,193,422 (1.21 billion)
Total Male Population in India623,700,000 (623.7 million)
Total Female Population in India586,500,000 (586.5 million)
Sex Ratio940 females per 1,000 males
Age structure
0 to 25 years50% of India's current population
Currently, there are about 51 births in India in a minute.


Tengok pada angka 1.2 billion tu !!! Billion !!! 10 angka. Bayangkan sepuluh angka nie kadar peningkatan 7% ?!!! Ini bermakna purata bayi yang bakal dilahirkan mungkin boleh dianggarkan sebanyak sekurang-kurangnya 80 juta (atau mungkin lebih lagi). Nampak macam menabjubkan...Tapi hakikatnya ini merupakan angka yang menakutkan. Aku bagi nisbah saiz luas tanah ketumpatan untuk seorang penduduk India berbanding Malaysia. Untuk tahun 2011 setiap seorang rakyat India kalau diambil luas negara ini boleh duduk dalam 0.00275 kilometer persegi. Lebih kurang 2.75 meter persegi. Berbanding dengan kita sebagai rakyat Malaysia 0.01178 kilometer persegi. Lebih kurang 11.78 meter persegi. Susah sikit aku nak terangkan. Tapi nak bagi senang ceritalahkan. Bayangkan kalau setiap rakyat India diberikan tanah untuk jadi rumah. Mereka hanya dapat buat rumah sebesar bilik jamban jer. Banding dengan rakyat Malaysia masih boleh buat rumah sebesar khemah kahwin.

Itu kalau ikut statistik tahun 2011. Ada kajian yang dah mula dilakukan oleh badan bebas yang mengatakan bahawa, jumlah penduduk di India MUNGKIN boleh mencapai 1 trillion dalam masa 20 tahun dari sekarang kalau kerajaan di sini tidak melakukan kempen untuk mengawal kadar kelahiran di negara super power (konon-kononlah) ini. Bayangkan dalam keadaan sekarang ini yang dah cecah 1.2 billion pun mereka masih bergelut dengan masalah kekurangan eletrik dan air. Bagaimana pula bila dah mencapai 1 trillion. Paaaaling menakutkan media masa di India pada waktu ini sedang memaparkan masalah kekurangan bekalan makanan di beberapa negeri di India. Aku tidak terkejut...malahan, beberapa pakar ekonomi sudah mula mencongak yang India akan berhadapan dengan krisis makanan yang paling besar dalam sejarah dunia kerana jumlah sumber makanan yang mampu disalurkan kepada rakyatnya akan menjadi terrrrlalulah terhad. Inflasi akan menjadi musuh paling menakutkan pada semua individu yang ingin menghuni di bumi ini. Harga makan yang terpaksa dibayar akan menjadi lebih mahal dari baju yang mungkin ingin disarung.
Perlu aku bagi tahu...negeri pengeluar makan yang utama di India nie adalah Punjab. Sekarang sudah ada mula gerakan dari beberapa pihak yang mendesak agar tanah-tanah di Punjab tu jangan sesekali ditukarkan menjadi kawasan industri. Kerana takut, kalau status dan aktiviti di tanah itu berubah menjadi industri makanya masalah kekurangan bekalan makanan di India pasti berlaku. MASALAHnye sekarang, generasi muda yang gen X Y atau Z nie manalah nak kerja bertani. Nak senang buat duit, buatlah bisness kilang. Kekhuatiran tentang masa depan India belum menjadi inspirasi pada mereka yang muda ini.

Bila borak-borak dengan beberapa cendikiawan India, barulah aku faham serba sedikit kenapalah ada wujud satu teori yang mana Perang Dunia KeTiga boleh tercetus hanya kerana masalah nak merebutkan AIR (WATER !!!). Air jugalah yang menjadi penyebab kenapa Kashmir tu seboleh-bolehnya takkan di lepaskan ke Pakistan mahupun ke mana-mana pihak.

Kalau difikir-fikirkan kembali. Ini memang akan menjadi perkara yang menakutkan. Bila krisis makanan di India terjadi, mereka takkan teragak-agak mengimport makanan dari luar. Eksport makanan ke luar negara mungkin terpaksa di hentikan. Demi untuk memastikan setiap rakyatnya yang berbillion ini dapat bekalan makanan yang mencukupi. Bila itu terjadi...makanya...krisis makanan global akan bermulalah dari tanah India.
Kalau korang tak nampak juga, ingattttt....kita di Malaysia masih mengimport bawang....rempah ratus....daging ruminan (daging beku)...Jangan ingat kita tak import beras dari India...Kerajaan India nie sememangnya very unpredictable...dia boleh menukar polisi import eksport sesuka hati demi mempertahankan keadaan negara sendiri.

Aku hanya harap ada pihak di Malaysia yang mula sedar dan buka mata seluas-luasnya untuk memikirkan kembali kebergantungan beberapa aspek dengan negara India ini demi memastikan kelangsungan survival negara Malaysia untuk tahun-tahun hadapan.

p.s: Kita di Malaysia mungkin MATI bebab terlebih makan...di sini ada yang MATI sebab kelaparan...Bersyukurlah kita dilahirkan di bumi Malaysia....Alhamdulillah....

No comments:

Post a Comment