Friday, October 31, 2008

Andai Mimpi Itu Indah

Alangkah bagus...andai hidup bagaikan mimpi.


Kita boleh mereka kisah hidup...Kita boleh mencipta cerita bahagia...Dalam mimpi, kita boleh menggubah apa saja yang kita inginkan tanpa memikirkan perkara yang menyusahkan. Tapi andai itu semua mampu kita laksanakan. Kerana mimpi takkan menjadi nyata. Mimpi hanya angan-angan rekaan perasaan untuk memesongkan kehendak akal.


Ramai yang bertanyakan pada aku. Dah berapa banyak filem hindustan yang aku tengok. Kalau nak dikira, hari-hari boleh tengok filem hindustan. bayangkan dalam setahun sahaja mereka di India nie memproduce lebih 700 filem baru tak kiralah hidustan ker...atau tamil.


Malahan dari segi pihak kerajaan mereka amat menggalakkan filem-filem ini dikeluarkan. Bukan tu saja. Kalau bukak channel2 TV di India nie banyak program2 berbentuk hiburan. Nyanyilah...clip lagulah. Clip2 filem pun banyak dimainkan di kaca2 TV.Kalau korang tengok cerita2 dalam filem hidustan or tamil, mesti banyak unsur warna warni, mewah, kereta besar, heroin cantik seksi, hero kacak gagah perkasa...macam2 benda bagus. Semuanya macam mimpikan ?Aku melihat di sini macam satu fenomena yang takkan hilang rakyatnya akan taksub dengan benda2 hiburan macam nie. Baik dari golongan muda sampai ke tua. Semua golongan akan teruja untuk mengikuti perkembangan hiburan di sini. Sampaikan mereka yang kurang berda pun takkan ketinggalan untuk ambil tahu tentang hiburan nie. Dan yang paling ramai sebenarnya...golongan yang sederhana dan rendahlah yang paling ramai tengok hiburan di India nie. Kenapa ? Sebab golongan ni adalah golongan susah, dan mereka akan sentiasa mimpi atau berangan untuk menjadi seperti apa yang ditonton dalam filem.


Malahan aku rasa perkara nie macam menjadi salah satu mekanisme pada kerajaan untuk mengawal dan memesongkan isu2 yang mungkin boleh menggangu gugat kerajaan India.Biarkan mereka berkhayal. Biarkan mereka bermimpi. Berangan yang satu hari nanti mereka akan menjadi macam apa yang ditonton. Ini membuatkan ramai kalangan rakyat di sini yang bermimpi siang malam. Asyik berangan je...sampaikan mereka kadang terlupa apa yang patutnya mereka lakukan untuk memajukan diri sendiri.


Bagi golongan yang kaya. Mereka sebenarnya tak mengendahkan sangat tentang hiburan nie. Sebab bagi mereka yang banyak duit. Hiburan mereka boleh beli di India. Malahan pada hari nie...jangan kata nak tengok wayang, artis or pelakon hindustan sendiri mereka boleh beli untuk hiburkan mereka depan mata.


Kesian aku rasa...seolah2 mereka macam dipermainkan

No comments:

Post a Comment