Friday, October 31, 2008

Chapter 01: Revolusi atau Reformasi Budaya di India ?

Aku takut sebenarnya kalau-kalau tulisan aku kali nie ada dikalangan orang India yang marah dengan aku. Tapi, niat aku cuma menyampaikan pendapat peribadi jer. Takde niat nak mempengaruhi sesiapa.


Okey, sebelum nie aku pernah yang aku nak bagi tau tentang sistem kasta di India. So...ini pemerhatian aku kali nie berkenaan dengan sistem kasta di India.


Kalau di Malaysia kita biasa dengar golongan Brahma dengan Parya. Dan menyedihkan kalau jolokan Parya dijadikan bahan ejekan pada sesetangah masyarakat Melayu. Sebenarnya, terdapat banyak nama diberikan dalam sistem kasta di India nie. Mengikut hirarki masing-masing. Macam mana terjadi sistem ini ? Tiada sesiapa yang dapat memberikan jawapan yang konkrit dalam hal nie. Banyak juga buku aku dah baca di sini tentang bab nie. Tapi kesemuanya memberikan jawapan yang berbeza. JADI...ini konklusif yang tidak boleh dijadikan sumber ilmiah dan hanya pendapat peribadi aku sahaja.


Sejarah India sebenarnya telah wujud lebih 4000 sebelum masihi lagi (atau 4000BC). Pada masa itu masyarakat terlalu taksub dan amat menghormati golongan pendita atau sami-sami agama di sini (aku tak pasti agama apa yang mereka anuti pada masa tu. Tapi ramai yang percaya mereka nie banyak kepercayaan pada masa tu). Sehinggakan apa sahaja yang dikatakan oleh sami-samai nie akan dituruti dan dipatuhi. Dan, golongan pendita dan sami inilah yang menjadi golongan atasan pada masa tu. Peralihan zaman membuatkan apabila kuasa dah mengusai diri. Maka, golongan ini mengangkat diri mereka ketahap yang lebih tinggi.


Aku percaya pada tahap inilah mereka mula mengketegorikan masyarakat di bawah kawalan mereka kepada beberapa hirarki. Umpamanya, bila sami dah menjadi tempat rujukan masalah (apa jua masalah samada sosial, ekonomi, kesihatan dan macam-macam lagi) maka dia mesti perlukan pembantu. Sama juga macam kalau dah ada Raja mesti ada Perdana Menteri dan Timbalan-timbalannya kan. Cuma mereka pada masa tu tak mempraktikkan semua ini dalam bentuk institusi dalam parlimen. Semua masalah akan diselesaikan sesama sami atau pendita ini. Tanpa mengambil pandangan masyarakat secara keseluruhannya (yang biasanya kalau di Malaysia akan diwakili oleh ahli Parlimen atau Adun di kawasan masing-masing di Dewan Negara atau Negeri). Dan golongan pembantu-pembantu inilah aku percaya yang menjadi golongan yang berhirarki agak tinggi berbanding yang lain selepas golongan sami-sami nie.


Aku juga nak sampaikan disini. Sebenarnya parya bukanlah golongan yang hina sepertimana yang kita selalu anggap dan mereka sebenarnya bukanlah golongan hamba. Tetapi sebenarnya mereka adalah golongan yang dipaksa melakukan kerja-kerja teruk (some times yang kotor dan keji) hanya kerana atok nenek mereka telah melakukan dosa dan menerima hukuman daripada golongan sami-sami ini.


Persoalannya ? Kenapa atok nenek mereka yang buat salah anak cucu mereka yang menerima hukuman. Itulah sebenarnya bila kuasa yang mengongkong akal manusia.

bersambung...

No comments:

Post a Comment