Friday, June 10, 2011

Amalan Yoga

Umum tahu yang amalan senama yoga memang berasal dari bumi India. Di Malaysia pun banyak kelas-kelas senaman ini wujud sebagai perubatan alternatif bagi mereka yang berminat.

Sepanjang aku di sini. Aku tak pernah lah pulak ikut kelas yoga. Samada sebelum fatwa diharamkan oleh Majlis Ulamak Malaysia keluar atau selepas aku memang tak pernah ikut pun. Kenapa ? Entah...tak minat kot...aku nie jenis kalau nak bersenam lebih suka hayun raket badminton or turun padang berlari. Paling tidak pun layan anak-anak aku berjogging sesama.

Sebenarnya kalau diteliti, amalan senaman yoga nie tak berapa jauh persamaannya dengan beberapa senaman dan gerakan yang ramai antara bangsa Melayu amalkan hari ini. Aku ambil contoh: kalau yang pernah baca buku panduan amalan kesihatan seks Melayu tajuk, "Permata Yang Hilang". Gerakan seperti harimau berantai, senama kucing, harimau mengaumlah, meniaraplah, dan beberapa gerakan senaman yang ada dalam buku itu...aku dapati hampir kesemuanya ada dalam amalan yang dipraktiskan dalam disiplin yoga.

Soalan aku ? Apakah amalan senaman batin yang menjadi ikutan orang-orang tua kita suatu masa dahulu patut diteliti dahulu sebelum mengatakan yoga itu haram ?

Maaf...bukan niat aku untuk menidakkan fatwa ulamak. Aku juga tidak sama sekali berniat untuk membelakangkan pandangan ulama. Cuma, apa yang cuba aku sampaikan di sini adalah...Kebanyakkan amalam kita (khususnya Melayu) banyak dipengaruhi oleh pembawakkan masyarakat India (kuno). Ini fakta yang kena kita terima.

Disiplin yoga sebenarnya ada beberapa peringkat. Kebanyakkan kitab-kitab yoga yang ada pada hari ini akan katakan bahawa dalam disiplin yoga ada enam peringkat yang perlu dilalui kalau pengikutnya ingin menguasai yoga. Nak terangkan panjang sangat...So, kalau ada yang berminat boleh google jer kat internet. Peringkat awal sehingga sebelum memasuki peringkat akhir...sememangnya memerlukan seseorang itu melakukan beberapa disiplin gerakan berbentuk senaman sambil mengawal pernafasan.

Kenapa perlunya gerakan senaman di satukan dalam gerakan senaman ? Aku tak tahu nak terangkan secara detail. Tetapi, apa yang nampak...kalau kita bersenam sambil mengawal pernafasan mengikut kaedah yoga. Ini merupakan satu disiplin dimana kita cuba mengawal dan melatih otak kiri dan kanan kita berfungsi (secara fokus) mengikut kemahuan dan kehendak kita. Bermakna juga, kita akan membuka dan cuba memastikan minda tidak sedar kita juga dapat dikawal oleh kemahuan kita. Macam amalan dalam persilatan...bila kita sudah mahir dengan gerak geri dan jurus-jurus disiplin persilatan...di akhir sessi persilatan kan selalu kita tengok zaman dulu ramai pahlawan Melayu kita boleh berjalan atas api, kena tumbuk tak sakit, boleh mandi minyak tak rasa sakit dan macam-macam lagi. Semua ini berlaku bila kita mampu mengawal deria dan fungsi yang dikawal oleh otak (minda).

Bagi pengikut amalan yoga, peringkat terakhir dalam amalan yoga adalah sessi pembersihan dosa dengan mandi di sungai. Inilah yang menjadikan fatwa haram dalam amalan yoga. Juga, sebenarnya...sebelum sampai ke peringkat mandi nie...pengamal yoga biasanya kena menguasai amalan meditasi yang disertakan dengan bacaan matra (mentera). Bacaan matra nie merupakan bacaan yang bergetar sambil cuba memfokuskan minda kita pada beberapa bahagian anggota badan. nah sekali lagi pengamal akan cuba mengawal mindanya bagi memastikan fokus dan fungsi otak adalah berdasarkan kemahuannya. Kalimat-kalimat yang ada dalam matra juga terdapat beberap nama tuhan dan dewa dewi hindu. Atas sebab itu jugalah kita kena berhati-hati kalau cuba mengamalkan sesuatu perkara yang di rasakan elok tetapi sudah bercampur aduk dengan syirik.

Artikel ini bukanlah boleh dijadikan sumber ilmiah...Tetapi, hanyalah pandangan aku berdasarkan pemerhatian aku terhadap amalan yoga di sini.

1 comment:

  1. Thanks for taking the time to discuss this, I feel strongly that love and read more on this topic. If possible, such as gain knowledge, would you mind updating your blog with additional information? It is very useful for me. yoga clothes

    ReplyDelete