Wednesday, June 29, 2011

Namaste !!!

Namaste !!!

Itu ungkapan yang sering kali digunakan oleh masyarakat yang bertutur dalam bahasa hindi mahupun urdu. Tak lebih yang membawa maksud "Hai !!!" atau ungkapan ini juga boleh disamakan dengan ucapan "Salam Sejahtera". Adakalanya, kalau audien kita tu ramai...kita ucapkan "Namaskar !!!". Selalunya juga, ungkapan Namaste juga akan dituruti dengan pergerakkan tangan kedua-dua telapak tangan dirapatkan dan diletakkan pada paras dada. Macam gambar kat bawah nie...


Cumanya...ada orang yang mengatakan bahawa tindakan dan perlakuan macam macam nie seakan-akan meniru cara orang hindu sembahayang. Aku tak nafikan perlakuan merapatkan telapak tangan tangan dan diletakkan pada paras dada ini juga memiliki cabang budaya penganut hindu. Malahan ada simbolnya tersendiri seperti gambar di bawah...


Bagi orang yang tiba-tiba mengetahui hal ini mesti sudah ragu-ragu untuk meneruskan amalan "Namaste !!!" dengan pergerakan tangan ini. Apakah gerakkan tangan dengan ucapan "Namaste !!!" ini boleh disamakan dengan syirik.

Pada mulanya aku juga agak ragu-ragu untuk memberikan ucapan "Namaste !!!" sambil gerakkan tangan ini. Tetapi, setelah lama tinggal di sini...dan kita memahami gelagat dan budaya masyarakat di sini kita akan faham akan keperluan menghormati adat dan adab bila berkomunikasi dengan masyarakat di sini.

Sebenarnya, sepanjang aku di sini...pergerakkan "Namaste !!!" dengan tangan ini banyak menyelamatkan aku...Gerakkan hindu menyelamatkan diri ??? Sabar kawan...kena faham dahulu...

Pertamanya, dengan pergerakkan tangan "Namaste" ini aku tak perlu bersalaman dengan kaum wanita. Bila tak bersentuhan dengan mahram...wudhu' aku terjaga...dosa pun tak dapat...Inilah point utama yang menjadi pegangan aku.

Kedua, bila kita memahami adab masyarakat setempat di sini...mereka akan beranggapan kita telah mengangkat rasa hormat sesama sendiri. Kata kunci yang aku guna "ADAB". Bukan adat dan budaya. Banyak bezanya "ADAB" dengan "ADAT dan BUDAYA". Bila kita memperkatakan tentang adab ianya lebih berlandaskan kepada akhlak. Tetapi, kalau adat dan budaya belum tentunya akan melibatkan akhlak yang boleh dijadikan asas untuk kita tiru.

Merujuk pada maksud ungkapan "Namaste" itu sendiri hanya membawa maksud "Hai !!!" atau "Salam Sejahtera". Tak lebih daripada semata-mata membawa maksud ungkapan dalam sapaan kepada kenalan yang kita jumpa.

Pengalaman aku di sini, aku perhatikan ada tiga keadaan biasanya "gerakan namaste" dilakukan.

SATU, bila berjumpa dan menyapa orang...

DUA, bila mendoakan orang lain...Kalau pagi-pagi biasanya, selalu sangat aku nampak ada kalangan orang-orang hindu di sini akan menyapa rakan dan kenalan mereka dengan ucapan"Ram...Ram ji !!!". Bila dah sebut perkataan "Ram" tu sahihlah kita tak boleh ikut. Ram adalah merupakan tuhan hindu yang agung. Dengan ucapan sapaan begini, si pegucap sebenarnya mendoakan agar tuhan "Ram" akan sentiasa bersama yang menerima ucapan. Yang ini aku tak pernah ikutlah...

TIGA, bila penganut hindu bermeditasi atau berdoa atau dalam upacara ritual sembahyang mereka samada di kuil mahupun di rumah atau di tempat yang dianggap keramat pada pandangan mereka. Ini juga tak bolehlah diikuti. Syirik...

Ada bangsa melakukan gerakan berpelukan sebagai tanda mesra...ada bersentuhan pipi...ada yang sekadar mengangkat tangan...ada yang bersentuhan hidung...ada juga yang aku ketahui meludah kepada kawan pun dianggap mesra (di afrika tak silap aku...). Dulu-dulu, Menteri Pelancongan kita pernah perkenalkan salam hormat cara Malaysia dengan meletakkan telapak tangan kanan di dada sebelah kanan.

Pada aku, pergerakkan ini masih boleh amalkan selagi niat kita adalah semata-mata untuk menunjukkan adab dan akhlak menghormati orang lain. Lain bangsa, lain cara mereka. Kita juga sudah diajar...masuk kandang rimau mengaum...masuk kandang kambing mengembek...Peribahasa ini, bukanlah bermaksud kita perlu meniru dan mengikut adat dan budaya sesebuah komuniti bila berada ditempat orang. Tetapi, aku yakin...maksud sebenarnya adalah kalau kita hendak berasa diri kita selesa dan membiasakan diri di tempat orang...kita perlu tahu apa adab-adab yang boleh menjadikan diri kita diterima masyarakat sekeliling. Selagi tidak berlawanan dengan syara'...

p.s: macamana pulak dengan gerakkan menyentuh kaki orang yang dihormati sepertimana yang selalu kita lihat dalam masyarakat India ? ada masa nanti aku ulas tentang itu pula yer...

2 comments:

  1. Namaste bukan bermaksud Hai, assalam, dan salam sejahtera. Tidak semua org india hindu memahami agama mereka sendiri.

    Namaste asal daripada bahsa sanskrit yang bermaksud "Aku Sujud Padamu".

    Di dalam islam, kristian, hindu, buddha dan mana2 agama mengajar yg patut di sujud cuma Satu iaitu tuhan yg maha esa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama saya tak jengah blog nie...terima kasih atas komen yang diberikan...anda betul dan saya hargainya...cuma tafsiran makna tu sebenarnya lebih luas...saya cuma sampaikan pengalaman saya selama berada di bumi hindu...semoga memberi manafaat kepada yang sudi menerima

      Delete