Monday, June 20, 2011

MeLABUR atau MeLEBUR di India

Ramai kengkawan aku bertanya pada aku...apa peluang perniagaan yang boleh kita buat di India nie ? atau soklan paling simple "apa business yang boleh untung kalau nak buat di India nie ?"

Umumnya dunia memang tahu bahawa ekonomi di India sedang dengan rancaknya berkembang. Malahan, adalah diramalkan bahawa negara yang sedang aku duduki ini akan menjadi negara SUPER POWER dalam tempoh 5 ke 10 tahun akan datang. Bukan sahaja dari segi ekonomi, malahan dari segi ketenteraan juga India memang sedang giat meningkatkan kekuatannya. Kita tak mahu cerita tentang ketenteraan...cukuplah pasal ekonomi.

Dengan kekuatan pasaran domestik yang berpopulasi 1.2 billion orang (ada yang kata mungkin sudah mencapai 1.6 billion)...negara ini sememangnya menjanjikan pasaran pengguna yang cukup besar seperti mana dalam tulisan aku yang terdahulu. TETAPI, ramai juga yang kurang mengetahui bahawa...ramai pelabur-pelabur yang pernah mengalami mimpi ngeri di sini. Wang pelaburan lesap begitu sahaja sebelum perniagaan dijalankan. Perjanjian yang dimeterai dengan pihak peniaga di India kadang-kadang tidak memberikan jaminan bahawa pulangan yang bakal di peroleh adalah seperti yang diharapkan.

Tapi, takderlah aku kata semua yang datang melabur di sini tak berjaya...ada yang berjaya...Ramai juga orang Malaysia yang menjalankan perniagaan di sini berjaya maju dan berkembang dengan baik.

Masalah utama dan cabaran paling besar kalau nak menjalankan perniagaan di sini (mengikut pengamatan akulah...dan bergantung jenis pernigaan yang kita nak buat) adalah....suasana politik di India nie senantiasa tak stabil. Boleh berubah macam cuaca. Ketidak stabilan politik di sini boleh membuatkan kekadang pelabur pening dengan sistem perundangan di kawasan yang mereka nak niaga. Paling rumit kalau negeri yang ditadbir itu bukan dibawah pengaruh pemerintah perseketuan (federal)...pembangkanglah dalam hal nie. Lain negeri...lain plak undang-undangnyer...Ketidak seragaman undang-undang boleh menyebabkan kekadang kita bertindih dan mendidihkan perasaan. Terutamanya bab cukai yang terlibat dalam pernigaan. Aku sendiri pun sampai hari ini tak berapa faham dengan sistem percukaian yang dikenakan pada pernigaan. Macam-macam !!!

Aku rasalah...paling penting kalau nak berniaga di sini sebenarnya...bukan product yang kita nak perkenalkan pada pasaran di India nie...PALING utama dan pertama sekali...kepada yang yang berhajat nak berniaga di sini...korang kena cari rakan kongsi yang dipercayai dan orang kenal dia bukan dari segi keyakinan die berniaga di India...tapi, isi kulit hati naluri kena kenal juga. Bila kita berniaga di India nie...kita kena buat produk tu seakan-akan produk India...bukan produk kita...ini benda paling asas yang perlu kita korbankan. Terutamanya kalau produk yang kita nak jual di pasaran ini tu...produk yang baru dan kurang femes dalam pasaran dunia. Lainlah kalau macam Samsung ker...Sony ker...HP ker...produk-produk diorang tu dah memang world !!!

Ada kawan aku tanya...agak-agak kalau jual kerepek leh laku tak di sini ? Aku kata...mungkin boleh...Tapi, cabaran die...rasa kerepek kita dengan diorang nie tentunya tak sama. Jadi nak bagi sama...cuba ko buat kerepek perisa masala. Bayangkan kalau ada kerepek rasa masala. Masala nie bukan cam rasa kari tau...Lain...dengan kata lain...kata kunci yang selalu aku berikan pada kengkawan Malaysia yang nak business di sini...kita kena tahu dahulu apa yang mereka mahukan...bukannya perkenalkan apa yang kita ada.

Perkara lain yang korang kena tau....RASUAH !!! KORUPSI !!! CORUPTION !!! Terlalulah berleluasanya di sini. Tak kira peringkat tak kira batasan mana sekali pun kalau ada pihak tersebut diberikan kuasa barang sekelumit sekali pun akan mereka cari peluang untuk meminta sogokkan. Sebab itu, pentingnya partner dari kalangan local. BUKAN untuk senangkan kita bagi rasuah pada golongan ini. Dengan adanya local partner...sekurang-kurangnya kalau partner kita itu arif tentang selok belok berniaga di sini akan mengurangkan risiko rasuah berlaku dalam perjalanan perniagaan kita. Kalau korang kata...alah...kat mana-mana pun kalau nak buat business nie memanglah ada rasuah...kalau tak, tak jalanlah business kite...BAGUS !!! SYABAS kalau dah bersedia dengan menteliti macam tu. Tapi, kalau si bakal peniaga dah rasa dirinya cekal dengan orang di sini. Silakan....jangan ingat dengan duit yang banyak korang boleh dapat pulangan balik atas apa yang disogok. Entah-entah...jumlah sogok lagi banyak dari keuntungan yang masuk kang...aku kata nie base on pengalaman kawan-kawan juga.

Biar apa pun business yang ingin dilakukan di sini...buatlah study dan pemerhatian yang sehabis baik mungkin. Fikirkan dari segenap sudut kemungkinan yang bakal berlaku. Dapatkan pandangan orang yang mahir dan sudah berjaya...jangan sesekali percaya dengan orang yang tak tentu hala atau entah datang dari mana pun korang tak taw asal usulnya. Orang India (di India sini yer...bukan India Malaysia...) kat sini...kalau korang pertama kali jumpa gaya convincing diorang memang hebat...personal conversation...perwatakan...keyakinan...boleh buatkan batu depan mata pun silap-silap korang nak beli.

Kita di sini ada wakil pejabat Matrade, MIDA dan MiTI...So, rajin-rajinlah contact diorang untuk dapatkan khidmat nasihat sebelum korang menceburi bidang business di sini yer...Insya'Allah...mereka boleh membantu

No comments:

Post a Comment