Monday, June 27, 2011

Keindahan pada Keamanan dan Kesejahteraan

Kalau tengok pada tajuk cam nak bersajak...bukan. Cuaca dua tiga hari ini cukup cantik. Matahari keluar dipagi hari. Hujan dipetangnya. Bahang panas semakin reda menjelang bulan Ramadhan. Syukur...cuma bila aku tengok berita-berita di Malaysia yang dok sibuk dengan perihal nak berhimpun menuntut hak itu dan ini. Biar apa pun tujuannya...aku tak menyokong seandainya dilakukan sehingga menggangu dan menjejaskan "keamanan" dan "kesejahteraan" awam. Rasullullah juga pernah bersabda, mengganggu perjalanan orang atau kalau kita duduk berkumpul sehingga menghalang/menggangu orang lain untuk menggunakan jalan juga sudah dianggap suatu perlakuan yang boleh membawa dosa.

Aku cuma berharap pihak Polis dapat menjalankan tanggungjawabnya dengan baik tanpa berkompromi untuk menjaga kestabilan harmoni negara.

Aku tak berminat dengan cerita perhimpunan tu...cuma aku nak cerita pasal Polis di India nie...


Kat atas tu Polis trafik yang boleh kita jumpa di negara kita...Bandingkan plak dengan Polis di sini...


Agak-agak korang siapa yang lebih hensem ?


Kat atas tu plak kira FRU India...Kita nyer FRU...


Kalau bab gerun tang FRU nie mestilah yang India (pada mata pandangan akulah...) Sebabnya, muka cantik manis nak belasah perusuh jalanan cam FRU kita nie tak efektif pada aku. Korang tengok India nyer FRU, perhatikan betul-betul siapa mereka pada wajah-wajah garang tu...rata-rata yang menjadi FRU di India nie (even dikalangan tentera juga) terdiri dari orang India dari kawasan Utara Timur India. Sebab, kalau ada rusuhan, perhimpunan haram yang besar...FRU India nielah yang kan membelasah mereka-mereka nie tanpa belas nyer...Sungguh aku kata. Kalau korang nak tau, kebanyakkan rusuhan yang berlaku nie...adalah terdiri dari kalangan golongan kulit aryan...muka-muka cam movie hindustan. Kalau tak pun, FRU tu akan berasal dari selatan...yang dah memang ada sentimen perkauman dari dulu lagi dengan golongan kulit aryan nie. Memang kalau dapat peluang mereka akan kasi hantam sama orang yang buat kacau.

Balik pada baju/uniform polis kita plak. Uih...polis kita lebih hensem lagi dari diorang nie...Kadang-kadang kalau orang yang first time datang India nie kompius samada yang dihadapan mereka nie polis ke atau jaga. kadang-kadang di sini yang menjadi pelik aku, uniform Pengawal Keselamatan lebih dress up dari polis. Kena plak ada polis sini yang pakai belantan rotan jer...lagi lah sedih. Nanti aku sambung lagi cerita polis sini.

Kenapa aku nak cerita ? Supaya kita sedar...dan mampu mengambil iktibar mana yang baik berdasarkan pengalaman aku di sini...

No comments:

Post a Comment