Tuesday, June 28, 2011

Makam Jesus Christ di India ?

Peringatan: Tulisan ini berlandaskan pemahaman penulis berdasarkan sumber masyarakat tempatan di India. Ianya sama sekali tidak bermaksud untuk dijadikan bahan sandaran sebagai bukti yang nyata.

-----------------------------------------------------------------------------------

Kalau dirujuk pada tajuk blogging kali ini...sengaja aku letakkan tanda soal/"?" pada akhir ayat tajuk. Jadi, artikel kali ini lebih kepada persoalan pada cerita yang mungkin ada kalangan kita yang sudah maklum.

Kalau aku tak letak tanda tanya...ini mungkin akan menimbulkan kemarahan dan kontroversi kepada pengikut Kristian (termasuk juga pengikut ajaran Buddha). Kerana ayat pada tajuk blogging aku akan menjadi satu kenyataan bertulis. Aku cuma mahu berkongsi dan kita sama-sama fikirkan beberapa perkara dalam hal ini. Semuanya bermula bila aku merancang ingin bercuti ke tanah Kashmir.

Aku tak tahu apa yang akan terlintas dalam fikiran korang bila ada orang yang mengatakan bahawa "Jesus Christ" (a.k.a Nabi Allah Isa a'laihissalam) telah menginggal dunia dan jasab baginda dikebumikan di negara India. Pertama kali aku dapat tahu perkara ini, aku tersenyum...nak gelak kang kena marah plak. BUT, si pemberi tahu (orang India nie...) dengan serius menceritakan kepada ku tentang hal ini. Macam betul-betul benar bahawa kubur pemakaman baginda Jesus berada di India. Aku tahu, kalau ada kalangan yang pertama kali mengetahui perkara ini mesti korang gelak sakan nye...

Base on cerita yang aku dapat, aku mula google dan hanya sekadar ingin menambahkan pengetahuan tak lebih dari itu. Kerana, sebagai ummat Islam- kita seharusnya tahu bahawa nabi Isa a'laihissalam (Jesus PBOH) tidak mati disalib dan baginda dengan izin Allah akan dibangkit dipenghujung akhir zaman. Semua ini sepertimana merujuk pada firman Allah dalam surah an-Nissa' ayat 157 hingga 159..."Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka dengan mengatakan: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Maryam, Rasul Allah". Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak memalangnya (di kayu palang - salib), tetapi diserupakan bagi mereka (orang yang mereka bunuh itu seperti Nabi Isa). Dan Sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak (ragu-ragu) tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata; dan mereka tidak membunuhnya dengan yakin [157] Bahkan Allah telah mengangkat Nabi Isa kepadaNya; dan adalah Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana [158] Dan tidak ada seorang pun dari kalangan ahli Kitab melainkan ia akan beriman kepada Nabi Isa sebelum matinya dan pada hari kiamat kelak Nabi Isa akan menjadi saksi terhadap mereka [159]".

Banyak perkara menarik yang aku peroleh dari pemerhatian aku tentang topik ini. Antaranya...

Sehingga ke hari ini, terdapat golongan ahli sejarahwan yang cuba mencari jawapan pada persoalan apa yang berlaku atau sejarah Jesus pada umur baginda dari 13 sehingga 30 tahun. Kalau dirujuk pada gospel-gospel mahupun New Testement dalam "Holy Bible", catatan kelahiran Jesus ada di dapati...ajaran dan sebaran dakwah Jesus ada dicatatkan...Tetapi, persoalan besar...dari mana dan bila masanya nabi Allah ini mula menerima risalah dari Allah untuk disampaikan ke Bani Israel ? Persoalan itu timbul dan banyak boleh korang dapati pada tajuk "the Missing Years of Jesus" (cubalah google). Nah, ini part yang menarik...terdapat kepercayaan dikalangan masyarakat di India sehingga hari ini bahawa...selepas kaum Bani Israel mencerca kelahiran anak Mariam (Virgin Mary PBOH)...dan akibat tidak tahan dengan tindakan Bani Israel terhadap Jesus- Joseph telah membawa lari Jesus pada usianya 12 atau 13 tahun ke India !!! Jesus dikatakan telah "disekolahkan" di sebuah istitusi pengajian tinggi kuno yang ulung di India yang terletak di Nalanda (suatu daerah di negeri Bihar). Teori ini dipegang kuat oleh seorang pengikut ajaran agama Jain yang juga seorang ahli falsafah dalam bidang sejarah, Dr. Acharya Yogesh.

Adalah dipercayai, seseorang pelajar yang diterima untuk menuntut ilmu di Nalanda memerlukan tempoh pembelajaran sehingga 15 tahun bagi memastikan ilmu yang diperoleh benar-benar dikuasai. Ada rekod ker ? Jawapan mereka tiada !!! Sebab kebanyakkan menuskrip dan rekod-rekod pengajian di Nalanda telah dibakar oleh tentera Bakhtiar Khiji dari Kerajaan Turki pada 1193. Dikatakan upacara pembakaran manuskrip, buku, kitab, rekod ini berlaku sehingga memakan masa berbulan-bulan lamanya. Ini membawa maksud bahawa, Nalanda adalah pusat ilmu yang unggul dan terrrrrlalu banyak sumber literasi ilmiah yang telah dihasilkan oleh institusi ini.

Setelah tamat pengajian, Jesus dikatakan kembali ke Palestin untuk berdakwah kepada Bani Israel pada usianya 30 tahun.

Aku tak nak cerita tentang sejarah hidup nabi Allah Isa a.k.a Jesus PBOH. Aku rasa korang boleh selidik sendiri...Aku cuma nak fokus pada topik kita...

Dikatakan (menurut teori masyarakat di sini) selepas peristiwa peng"salib"an berlaku, Jesus telah membawa dirinya merantau jauh sehingga baginda dikatakan melalui laluan sutra dan berhenti disuatu kawasan tanah tinggi Kashmir.

Peta dibawah menunjukkan perjalanan Jesus, dari tanah Israel yang membawa baginda ke Kashmir.


Gambar di bawah adalah Roza Bal, terletak di kawasan yang dinama Khanyar- bangunan yang dikatakan menempatkan makam Jesus dan juga seorang ahli sufi yang dikuburkan bersebelahan dengan Jesus.


Masyarakat Kashmir mengenali Jesus dengan nama "Youza" atau "Isa". Perkataan "Hazrati" dikatakan merujuk pada "Nazareth" tempat asal Jesus. Sebagai nota tambahan, penduduk di Kashmir sebenarnya bukanlah penduduk yang bertutur dalam bahasa Hindi mahupun Urdu. Tetapi, mereka menggunakan bahasa yang seakan-akan parsi. Tetapi, tak juga mereka mengaku gunakan bahasa parsi. Mereka kata, macam parsi tapi bukan. Jangan terkejut kalau aku katakan- ada kalangan penduduk di Kashmir mati-mati mengaku mengatakan bahawa mereka adalah waris dari kaum Bani Israel. Malahan mereka juga mengatakan bahawa, puak Bani Israel di Kashmir ini juga merupakan salah satu puak yang dikatakan the "Lost Tribe" of Israel. Kalau korang teliti raut wajah masyarakat Kashmir...memang boleh dibezakan antara India Hindi dengan India Kasmir. Mereka (masyarakat Kashmir) adalah waris suku kaum aryan kuno.

"Hanya dengan teori dan kubur yang belum tentu boleh disahkan siapa disemadikan mereka kata Jesus (nabi Allah Isa a'laihissalam) berhijrah ke India selepas peristiwa peng"salib"an ?!!!"

Untuk pengetahuan, dikatakan juga...terdapat rekod-rekod mencatatkan ketibaan nabi utusan Allah ini ke bumi India. Catatan paling femes adalah dari Nicolas Notovich askar Rusia yang tiba di Tibet dan India telah berjaya mentafsirkan sebahagian naskah tulisan sami-sami Buddha di Hemis, Ladakh. Antara catatan beliau yang menjadi kontroversi besar dalam agama Kristian (1887), terdapat kuil Buddha yang mengamalkan ajar yang dikenali sebagai "Life of Saint Issa, Best of the Sons of Men". Ditambah lagi dengan penemuan menuskrip Hindu pada kitab Bhavishya Maha Purana dalam bab Pratisargaarvan (19.17-32):

"One day, Shalivahana, the chief of the Shakas, came to a snowy mountain (assumed to be in the Indian Himalayas). There, in the Land of the Hun (Ladakh, a part of the Kushan empire), the powerful king saw a handsome man sitting on a mountain, who seemed to promise auspiciousness. His skin was like copper and he wore white garments. The king asked the holy man who he was. The other replied: 'I am called Isaputra (son of God), born of a virgin, minister of the non-believers, relentlessly in search of the truth.'
O king, lend your ear to the religion that I brought unto the non-believers ... Through justice, truth, meditation, and unity of spirit, man will find his way to Isa (God, in Sanskrit) who dwells in the centre of Light, who remains as constant as the sun, and who dissolves all transient things forever. The blissful image of Isa, the giver of happiness, was revealed in the heart; and I was called Isa-Masih (Jesus the Messiah)"

Dari satu sudut, puak Kristian kata cerita ini pastinya karut. Kubur itu entah sapa-sapa tah yang orang Kashmir tu semadikan. TETAPI, orang India di sini mengatakan mereka punya rekod kewujudan Jesus secara hakiki di bumi India. Tak cukup dengan itu, dikatakan juga- catatan ketibaan dan kehadiran Jesus di bumi India sebenarnya wujud dan masih terpelihara pada simpanan Kerajaan China dan kuil-kuil di Tibet dan Nepal. Bahkan, ada catatan sarjana kuno China mencatatkan betul Jesus pernah belajar di Nalanda suatu ketika dahulu.

Soklan tambahan, kenapa Kerajaan China tidak mahu dedahkan manuskrip yang mereka jumpa di istana "the Forbidden Kindom" semasa kerja-kerja ubah pemulihan istana tu untuk sukan Olimpik dulu ?. Agak-agak korang apa kandungan manuskrip tu kan...?

Aku pasti, bagi yang pertama kali membaca dan mengetahui tentang cerita ini akan menjadi teruja untuk mencari kesahihan perkara ini. Pada aku, sebagai Muslim- kita jelas, bahawa nabi Allah Isa tidak mati disalib dan akan dibangkitkan dengan izinNya diakhir zaman nanti.

Persoalan samada benar baginda Jesus benar-benar tiba berhijrah ke India (Kashmir), seharusnya kita serahkan kepada penganut Kristian. Kerana, ini boleh membawa kepada implikasi kesahihan dan ketulenan the "Holy Bible" yang mereka pegang. Itu masalah mereka yang tidak mahu berpegang pada ajaran Muhammad Rasullulah.

Al Quran juga tidak menceritakan secara terperinci tentang sejarah nabi Allah Isa. Pada aku, itu hak Allah subhanahuwata'ala. Sebagai hambaNya, kita jangan jadikan ia sebagai suatu yang boleh dipersoalkan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang direncanakanNya.

Wallahua'lam...


2 comments:

  1. Assalamualaikum warahmatullahiwabaraktuhu, terima kasih kerana meletakkan kisah ini di blog saudara. Sy amat tertarik dgn cerita yg saudara tulis ini .terima kasih krn sudi berkongsi.
    sbnrnya saya pun berkeyakinan bahawa Nabi Isa a.s. telah wafat. Kubur beliau a.s. berada di kashmir, India. dan sy sendiri telah smpai ke tempat yg dikatakan "makam Nabi Isa" tersebut( gmbar yg saudara letak di atas).

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam...sama-sama...banyak lagi sebenarnaya yg ingin saya sampaikan...Insya'Allah...ada kelapangan saya tambahkan lagi cerita-cerita menarik dari sini untuk dikongsikan bersama anda

    ReplyDelete