Friday, June 17, 2011

Jalan Ilmu: Old Delhi

Hari ini hujan turun lagi. Alhamdulillah...syukur...hari ini juga baju aku lencut dengan peluh...kadar humidity semakin tinggi di New Delhi. Tapi, ini lebih elok daripada suhu yang panas terik banding dengan dua bulan lalu.

Okey...cukup cerita pasal cuaca. Hari ini hari Jumaat. Esok Sabtu. Lusa Ahad. Aku suka hari Ahad bukan sebab cuti. Tapi, kalau ada kelapangan (kalau tak der aktiviti sosial atau kekeluargaan...) antara tempat yang aku suka pergi dihari minggu adalah Old Delhi. Aku tak berapa ingat nama jalannye...Tapi, kalau dari New Delhi selepas simpang yang ada hospital dan Stadium Kriket (korang memang akan lalu jalan nie..) dan sebelum sampai ker Delhi Gate...(gerbang lama sebagai pintu masuk ke New Delhi dari Old Delhi) hampir keseluruhan jalan di situ akan dipenuhi dengan buku-buku lama (baru pun ada...) akan dijual untuk mereka yang berminat.


Walaupun suasana disekeliling agak sibuk dengan manusia dan kenderaan yang lalu lalang, tapi kerana koleksi dan seleksi buku yang banyak dengan harga yang murah membuatkan kalangan ulat buku tak menghiraukan situasi sekeliling. Serius murah...


Buku apa yang korang nak cari...? Jalan ini pastinya takkan mengecewakan korang. Tanya jer kat tukang jual tu. Insya'Allah ada ler kat sini. Kebanyakkan buku yang ada disini pun bukanlah lama sangat. Elok-elok semuanya. Cuma kalau nak ke mari, ianya bukan untuk window-window buku apa yang agak-agak korang nak beli. Elok fikirkan dulu buku apa...or at least skop buku macam mana yang korang nak miliki.

Kebanyakkan buku yang tak aku perolehi di Malaysia ada di sini. Memandangkan India nie mengamalkan tahap sistem demokrasi tanpa sempadan dalam penyebaran ilmu. Maka, banyak buku-buku yang terlalulah liberalnya (atau sensitif) boleh korang jumpa. Kalau agak-agak buku tu akan di ban di Malaysia...sini tak der nyer...semua orang boleh publish apa jua bentuk pemikiran dalam produk bertulis.


Cuma ada masalah sikit...bersedialah korang untuk berhadapan dengan golongan yang kureng sikit pemahaman mereka untuk bertutur dalam bahasa Inggeris. Nah...itik bercakap dengan ayam selalu aku jumpa di sini. Ramai pelancong luar juga akan ada di sekitar kawasan ini. Kebanyakkannya back packer yang tahu di sini merupa lubuk ilmu termurah di dunia.

Tapi, selalunya si penjual akan cuba sedaya mungkin melayan, mencari dan cadangakan tajuk buku yang bersesuaian dengan skop bacaan yang ingin kita peroleh.

Amaran...tiada buku porno kalau nak cari di sini...!!! Tapi, kalau nak belajar tentang "kamasutra" berlambak...Ops !!! jangan terus fikir negetif kawan...Kamasutra sebenarnya adalah suatu ilmu seksologi kuno India. Aku pun banyak gak berikan buku-buku kamasutra nie pada kawan-kawan di Malaysia sebagai cenderamata. Cumanya...aku hanya akan hadiahkan (belikan pun ada...) pada mereka yang akan berkahwin atau sudah berkahwin atau sedang berusaha untuk mendapatkan cahaya mata.

Hermmm...aku rasa nanti aku cuba tulis plak pasal kamasutra...mesti ramai nak tau kan...kalau ada yang berminat nak memiliki buku mini kamasutra..boleh hubungi aku...

No comments:

Post a Comment