Tuesday, June 7, 2011

Golf di New Delhi

Ada pertanyaan dari email yang aku terima.

"You main golf tak ?"

Mainlah jugak sikit-sikit. Tak derlah sampai tahap kategori golferholic. Just kalau ada masa terluang tu aku mainlah jugak dengan kawan-kawan or some trade frind yang ada di New Delhi nie. Diam tak diam...aku rasa hampir semua golf course di sekeliling Delhi nie aku dah main kot.

So, blogging kali nie...kita kasi up sikit. Golfing at New Delhi.

List kat bawah nie antara lapangan sasar yang pernah aku jadikan padang nyabit aku dengan kawan-kawan disepanjang aku berada di New Delhi nie...

1. Qutab Golf Course, Lado Sarai

Ini merupakan public golf course yang paling femes kat Delhi nie. Kenapa ? Sebab caj nak main di sini antara paling murah dalam Delhi. Untuk local golfer Rs. 150.00 tapi untuk foreigner Rs. 1,500.00. Kejam kan diorang nie. Cekik darah kalau orang luar main. But, sini sebenarnya course yang freindly. Tak berapa mencabar pada beginner. Cuma yang aku kurang minat sikit...diorang kekadang tak jaga green...bila bola on tapi banyak plak port-port bekas kena korek cacing. Especialy kalau main pagi.

2. Delhi Golf Club

Club nie cuma accept kalau ada member jer...Non member jangan haraplah korang nak main. Memang strict giler rule diorang. Murah jer fee diorang. Rs. 1,500.00. Yang best kalau dapat main kat sini. View n scenary die. Ada rejeki, korang akan experience nampak peacock...rusa...binatang-binatang lain yang jinak-jinak semuanya. kalau minat burung tu...sini memang port nak layang kicauan burung.

Club golf nie anatara club golf paling lama yang ada di India nie. Sejak dari zaman British lagi die dah wujud. Yang tak best nye plak kalau main di sini. Kebanyakkan member yang ada di sini semuanya dah old timer n season people. So, kekadang tu...nunggu pukulan lambat dari diorang siap boleh kita posing-posing amik gambar 2 3 round lah dgn kawan-kawan lain atas padang golf.

3. Classic Golf Country Resort, Gurgoan

Course feveret aku. BUT !!! jalan nak masuk ke sini...mak aih...tuhan saja yang tahu. Seksa dengan bumping road terlalulah teruknya. Jalan nak masuk estet kat Malaysia pun elok lagi.
Tapi, course ni menjanjikan pemandangan yang catik. Tenang dan nyaman bila main musim winter. Ala-ala macam main kat St Andrew pun ada. Cuma jaga-jaga bila main. Coz banyak budak-budak nakal yang suka curi bola kita. Itu memang bleh menaikkan darah mendidih kekadang bila main di sini.

Makan die pun sedap di sini.

4. Golden Green, Gurgoan

Course ni adalah golf course yang paaaaling aman dan tenteram kalau korang nak main. Tak der bunyi horn...bunyi bising kereta or any vehicles. Serius. Suasana menghijau yang aman mententeramkan jiwa.

5. Karma Lake Golf Resort, Gurgoan

Easy course untuk beginner. di sini kalau nak praktis swing, direction dan distyance amat sesuai. Die cuma ada 9 lobang jer.

6. Tarudan Green Valley, Gurgoan

Course faverat aku jugak. Green palkin cun pernah aku main di Delhi adalah di sini.
7. JayPee Green, Noida

Yeah...kalau nak kan kemewahan bermain golf and nak show off skill swing...ini tempat nyer...Course yang di maintain dengan baik. Korang akan berpuas hati bermain dengan cabaran golf dan menikmati pemandangan lapangan yang menhijau.

Cumanye...kena berhati-hati sikit. Kalau direction tak betul...bunker and air boleh dikatakan hampir ada disemua lubang.

6. Noida Golf Club

Aku tak berapa minat course ni...coz, dekat dengan jalan raya. So, bunyi horn boleh menggangu konsentrasi bila nak swing. Paling sakit jiwa kalau bab nak putting or tee off...Boleh terkejut kadang-kadang dengan bunyi horn. Aku tak suggest kalau nak main di sini bila musim summer. Dusty teruk sangat bila angin tiup.

Penantlah taip...kalau nak taw lebih detail...leh try email aku lah...

No comments:

Post a Comment