Thursday, June 30, 2011

Memandu di India

Sebelum aku cerita panjang...korang tengok dulu klip kat bawah nie...


Ramai kawan-kawan Malaysia yang datang ke sini bila jumpa aku diorang tanya..."Ko drive ker kat sini ?". "Bolehlah sikit-sikit...just dari rumah ke area yang aku yakin jer kalau nak drive...".

Hanya mereka yang berhati cekal...hati kering...tahan dengan maki...tahan dengan bunyi horn...tahan segala-galanya dari segi saikologi...boleh drive di India nie. Siap orang sini kata..."Sapa2 boleh drive di India nie die boleh drive di mana-mana !!!". Aku cakap, rentikanlah statement tu...Aku tak rasa langsung kalau orang India di sini boleh drive di mana-mana selagi diorang tak tau etika memandu dan mematuhi perturan janlan raya yang sebenar.

Permasalahan utama yang nampak di sini...aku sendiri sampai hari ini tak tahu sistem apa...kaedah apa yang membolehkan lesen memandu itu di berikan pada orang di sini. Ada yang tak tahu membaca pun boleh memandu. Ada yang buta warna pun boleh memandu.

Then, penguatkuasaan undang-undang. Ini lagi satu pelik. Bergantung pada negeri mana kita pergi..pemakaian topi keledar untuk yang naik motorsikal sebenanrya kadang-kadang tak yah pakai pun ok. Ada negeri hanya memestikan yang menunggang kena pakai, yang membonceng tak payah. Ada tu...kena pakai tapi polis buat tak tahu jer kalau ada yang tak pakai.

Paling best...korang akan rasa...kadar kemalangan jalan raya di India nie...amatlah jarang kalau nak jumpa eksiden dijalan raya. Serius...aku tak tipu. Walaupun cara diorang ni agak nasty...sebenarnya bila diorang bawak tak laju mana pun. Cuma kalau yang first time sampai ke India nie bersedialah untuk rasa pening-pening lalat bila duduk dalam kereta tu.

No comments:

Post a Comment