Thursday, June 16, 2011

Cuaca Baik Minggu Ini

Alhamdulillah...dua tiga hari nie...cuaca agak baik. Dalam kepanasan yang kami alami di sini. Hujan turun dengan lebat sudah dua hari lepas. Walaupun hujan turun...cuaca panas menyebabkan keadaan humidity di sini menjadi cukup tinggi. Ala-ala macam di Kuala Lumpur. Bagi aku yang dah biasa dengan keadaan humidity tinggi sememangnya tak jadi masalh. Tapi, orang sini mengeluh lah sebab baju mereka akan senang cepat basah akibat peluh yang keluar mencurah-curah.

Di Mumbai katanya hampir setiap hari hujan. Sama juga di kawasan bahagian West Bengal juga sedang hujan. Macam pernah aku beritahu dahulu. Cuaca di Delhi nie banyak dipengaruhi keadaan yang berlaku di kawasan kelilingnya. Kalau sejuk di utara...maka sejuklah Delhi. Kalau panas di bahagian tengah India maka kepanasanlah kami di sini.

New Delhi kalau menerima hujan boleh membuatkan aku cukup teruja. Tanpa debu-debu kita dapat lihat warna sebenar bandar Delhi nie...Kebanyakkannya adalah menghijau. Sejuk mata memandang. Burung akan berlegar-legar disekeliling kita. Cuma yang menyakitkan mata sikit...banyak jugalah manusia yang akan melangok melepak membaringkan diri mereka di bawah pokon untuk melelapkan mata.

Kalau ikut ramalan cuaca...hujan akan lebih kerap turun dalam tempoh dua minggu akan datang. Biasalah, bila musim monsoon tiba...hujan akan mencurah-curahkan rahmatNya di bumi ini.

Nasihat aku bagi yang nak datang ke New Delhi...bersiap sedialah korang dengan musim nyamuk dan lalat yang akan bertambah banyak pada musim sebegini. Memandangkan sistem aliran air yang agak kurang baik di sini makanya banyaklah tempat bertakung air. Air lagilah ena banyak minum, sebab takkan jadi kes dehidrated yang teruk plak nanti.

2 comments:

  1. adakah keadaan di delhi selamat untuk di kunjungi.?

    ReplyDelete
  2. Kalau tanya pada waktu ini...Delhi memang selamat untuk dikunjungi. Keadaan terkawal...Cuaca pun sedap...

    ReplyDelete