Friday, July 22, 2011

Banyak ke Tempat You dah Sampai di India nie ?

Secara jujurnye...India nie terlalu luas dan besar kalau aku nak menjelajah...Sepanjang aku bermastautin di sini banyak gak lah bandar yang aku dah jengok di Indi Yeah nie.

Most tempat di India nie aku dapat jengok sebab kerja. Delhi of course ler tempat aku tinggal...bandar paling kerap aku pergi Kolkata di West Bengal. Antara sebab aku selalu ke Kolkata nie pun sebab makanan orang-orang bengal nie pada selera aku memang sedap. Kalau aku ke North east nie...kadanag-kadanag kerja aku memerlukan aku ke bandar kecil cam Ranchi, Jamshedpur, Patna, dan ada nama-nama bandar yang aku dah lupa nak eja cam ner.

Then, Punjab cam. 2 3 bandar di negeri yang selalu aku datang cam Chandigarh dan Ludhiana. Actually nothing sangatlah yang ada. Cuma, Punjab nie market yang bagus untuk buat business. Orang-orang di sini kaya..sangat mewah duit yang mereka ada. Pernah juga aku ke pekan kecil-kecil cam Moga, Bathindar, Patiala dan Jalandar. (tak tau aku ejaan tu betul ker tidak).

Kalau blah Uttar Pradesh (utara India), Lucknow, Varanasi dan Kanpur. Kalau ada peluang, bandar lama Lucknow korang mesti try makanan diorang nie. Perrrhhggg !!! Purely resepi Raja Moghul masih leh korang kecapi di sini. Kurma die lain sangat dengan apa yang aku rasa di New Delhi. Rasa daging kebab yang ada di sini pun lain...rempah dia buat korang menjilat jari bila makan.

Aku juga dah sampai ke Mumbai, Chennai, Shimla, Nainital, Bhubaneshwar, Jaipur, Udaipur, Hyderabad, Guwahati dan....? Entah ek...rasanya cam ada lagi kot...aku pun dah naik lupa dah. Sampai peringkat naik kapal terbang di India nie dah macam naik bas jer rasa nyer...Dah kerja aku nie banyak travel...so, adalah peluang nak tengok India nie lebih meluas. Rejeki aku di sini...

Tapi, sebenarnya masih banyak lagi tempat-tempat yang aku rasa nak explore kat India nie...apa yang aku tulis di blog nie pun base on pengalaman aku. Mana-mana yang mampu aku sampai aku kongsikan bersama.

Antara tempat-tempat yang dah ada dalam list aku untuk masa akan datang:

1. Khajoraho (hehehehehe...di sinilah terletaknya kuil Kamasutra sebenarnya...bukan apa, nak ambik gambar jer sebenarnya)
2. Goa (aku dapat tahu ada perkampungan Yahudi di sini...saja nak menambahkan ilmu dan pengetahuan)
3. Kerala (water back and massage...aku akan pastikan sempat merasa nie)
4. Leh dan Ladakh (diorang kata tempat nie masih dara tanpa pencemaran pembangunan dan saja nak experience kawasan gurun paling tinggi di dunia)
5. Mungkin akan bertambah lagi kot dari semasa ke semasa...

Kesimpulannya...aku nie bukanlah tahu segala-galanya tentang India...Mana yang dapat aku sampaikan dan korang rasa leh terima Alhamdulillah...mana yang aku sampaikan mungkin tak sama dengan apa yang korang ketahui or alami semasa berada di India nie...aku minta maaflah, kadang-kadang situasi dan masa masing-masing akan hadapi berbeza-beza. Anyway...itu pengalaman kan...

No comments:

Post a Comment