Thursday, July 14, 2011

How do You Find India ?

Soalan yang selalu di tanya oleh orang India mahupun kengkawan dari Malaysia yang aku jumpa di sini. Sepanjang aku berada di bumi India nie...memang banyak kenangan manis, pahit, cuak, geram, macam-macam ada.

Terus terang sewaktu masa aku sampai di India...ayat pertama yang keluar dari mulut aku..."Ya Allah !!! tabahkanlah jiwaku ini...kenapalah aku diarah ke mari dan tinggal di sini untuk sekurang-kurangnya empat tahun ?!!!" Serius...aku mengeluh. Dengan cuaca panas yang aku tak biasa (tak macam panas Malaysia...masih lembab. Kalau berangin tu sepoi-sepoi sejuk membelai muka). Aku sampai pada musim panas...panas terik...naik pening kepala aku. Paling azab...maaf kata...hari kedua aku sampai dah kena cirit birit. Seksa ooo...

Pergi pasar...tuhan saja yang tahu. Lalat berkerumunun sana sini. Paling buat aku sakit kepala...Bunyi "horn" yang membingitkan telinga. Aduh...penin...penin...Pandangan mata plak sering kali di sajikan dengan adegan jijik kencing berdiri sana sini kalangan lelaki di sini. Tak cukup dengan itu, kadang-kadang pagi-pagi nak ke pejabat aku terrrrrnampak perempuan pun sama gak mencangkong kat semak. Aduh...masih ada lagi tabiat cam nie di zaman IT skang nie.

Nak buka akaun bank pun satu hal...banyak borang nak kena isi. Dah tentu aku nie akan menjadi pelanggan tetap bank tu...pun kena tunggu nak kena approval, walaupun surat dari kedutaan kita aku dah bagi. Tak cukup dengan itu, korang tau tak...nak beli tong gas kat sini bukannya senang. Kena ada inspection kat rumah lah...Nak kena kasi passport lah...paling akui terkejut...gambar pun kena kasi gak...Pelik tak ?

Anyway, semua tu aku harung...dalam empat bulan jugaklah aku nak adjustkan diri dengan situasi di sini. Aku amik masa enam bulan untuk membuatkan jiwa aku kenal apa itu India. Setelah semua dah jadi biasa...aku rasa seakan-akan sudah immun dengan semua tu... Bau busuk...pandangan mata...budaya maki hamun India...macam-macam lagi yang tak pernah aku buat di Malaysia dah jadi kebiasaan di sini.

Lama-kelamaan...terus terang aku katakan...India ada keunikan yang tak pernah kita alami di Malaysia. Kalau kita ada kehendak nak explore India dengan lebih jauh...macam-macam benda...ilmu...dan pengetahuan yang dapat ditimba.

Contoh: korang tahu tak orang di sini masih gunakan najis tinja yang dikeringkan untuk memasak ? Sungguh bio teknologi...walaupun nampakk macam terkebelakang...tapi mereka kata...masakan yang dimasak dengan tenaga bio nie lebih senang di gunakan dan masakan lebih sedap.

Sejak datang sini...baru aku tahu India merupakan pengeksport terbesar cotton di dunia. Kalau di Malaysia sapa yang pakai baju kain linen nie nampak hebat...Kat sini, orang yang memandu auto tu selamba jer pakai linen. Aku sendiri pun dan tak tau berapa banyak kain linen aku beli. Murah sangat di sini.

Aku juga perasan...satu perkara yang kena jaga-jaga kalau bermastautin di sini...Kita cukup senang untuk mendapat penyakit darah tinggi atau diebetis.

Kena darah tinggi sebab tak tahan dengan peel orang-orang di sini. Boleh membuatkan kita asyik nak marah ajer hari hari...Pulak tu, kalau diorang nie kita sumpah seranah macam mana pun...die buat muka selambar dek...lagilah naik hangin kadang-kadang. Betul...kalau tak sabar dengan kerenah orang di sni...memang senang kena darah tinggi...Aku selalunya kalau dah nak naik marah tu...selalulah anggapkan semua tu lawak bangang orang sini untuk hiburan hati...kalau tak dah lama aku kena darah tinggi...

Kencing manis...makanan di sini kebanyakkannya akan gunakan ghee...tang manisan plak memang manis sungguh...sedap-sedap pulak tu...kalau tak jaga pemakanan memanglah senang kena..

Kalau aku nak kongsikan pengalaman aku di India nie...memang banyak.

Apa yang aku leh kongsikan...aku sampaikan...banyak juga aku terima email dari rakan-rakan baru bertanyakan tentang India nie...aku cuma boleh katakan di sini...aku tak der masalah langsung untuk melayan sapa-sapa yang bertanya. Aku alu-alukan. Mana yang boleh aku bantu...aku bantu...mana yang boleh aku sampaikan...aku sampaikan berdasarkan pengalaman aku...Cumanya kalau korang nak minta tolong booking kan hotel or transportion nak travel di sini...Maaflah, aku tak buat kerja tu semua...kalau nak ajak temankan shopping tu Insya'Allah...kalau ada kelapangan mana yang sempat aku leh tolong temankan (dah biasa sangat dah temankan orang Malaysia shopping di sini).

Aku juga mengalu-alukan sebarang pertanyaan dari sesiapa sahaja yang memerlukan kepastian sebelum sampai ke India nie...Jangan malu...jangan segan...just email jer kat aku...mana yang boleh di bantu aku akan cuba sedaya mungkin...Insya'Allah...

No comments:

Post a Comment