Thursday, July 14, 2011

Wagar Border:Sempadan India dan Pakistan

Kalau korang sampai ke Punjab...ada eloknya kalau plan sekali untuk ke Wagar Border. Persempadanan antara India dan Pakistan. Pintu masuk dari India ke Pakistan dari tanah Punjab. Di sini, setiap hari...setiap petang...pesta antara warga India dan Pakistan menyatakan sokongan semangat patriotik mereka terhadap negara yang mereka cintai.

Apa yang menariknya di sini...?


Setiap petang...bila tiba jam 4.30 petang. Penonton yang hadir boleh menyaksikan upacara penutupan pintu masuk antara India dan Pakistan dilakukan. Tradisi upacara penutupan pintu ini sudah berlangsung semenjang kedua-dua negara berpisah dan menikmati kemerdekaan dari penjajahan British.

Upacara akan dimulakan dengan ketua komandan memberikan arahan kawad untuk menurunkan bendera masing-masing. Bilah strompet berbunyi...Nah...kalau korang ada di sini...gaya kedua-dua anggota beruniform dari kedua-dua negara akan berjalan kawad yang pada pengamatan aku mereka bukan berjalan...tapi dah macam berlari pun ada. Dengan muka sombong...garang...tanpa senyum...Bila dah sampai ke betul-betul atas garisan sempadan kedua-dua negara...nak dekat dengan tiang bendera...Ini adegan paling femes di dunia...Yezza...adegan-adegan kawad angkat kaki sampai cecah dada. Fuh...memang sombong...kalau India hentak kaki kuat-kuat...tang Pakistan akan lagi kuat...mereka berkawad menurunkan bendera masing-masing. Aku dok membayangkan macamana askar-askar nie jaga tulang belakang mereka.


Paling best...kedua-dua tentera siap beruniform tradisi ini akan menurunkan bendera masing-masing sebelah menyebelah jer. Tapi...cara diorang melipat bendera takderlah tertib sangat masa tu...dalam masa yang sama masing-masing menyombong. Macam nak bertumbuk gayanya.


Selesai melipat bendera...ini adegan yang agak memeranjatkan aku...Seorang pegawai tentera dari kedua-dua arah akan menutupkan pagar sempadan masing-masing. Korang tahu tak...cara diorang tutup pagar dah macam nak menghempas pagar. Gedegang !!! Serius garang giler...main hempas jer...Bila pihak India hempas pagar kuat...yang disebelah Pakistan akan buat lagi kuat.

Dikatakan, pada asalnya dulu-dulu tak derlah adegan garang-garang nie dari kedua-dua pihak. Tapi, tak tau sapa mulakan dulu...bila satu side dah start dengan kawad sombong angkat kaki tinggi-tinggi. Nah, sudahnya...kedua-dua belah pihak nak tunjuk hebat. makin sorang tinggi...Lagi tinggilah sorang lagi katanya.

Sepanjang upacara ini...dari side India akan menjerit "Jai Hind !!!", yang di sebelah Pakistan plak "Zindabad !!!". Siap dengan ada ketua sorak lagi tu...Di hadapan grand stand tempat duduk penonton...akan ada seorang yang memberikan arahan pada penonton supaya sama-sama menjerit dan bersorak. Perhhhggg !!! dah macam tengok kriket pun ada.

Upacara ini berlangsung tak lama pun...dalam 10 ke 15 minit jer...tapi, selepas upacara tu akan ada macam pesta...Muda-mudi akan dibenarkan menari joget bangra...suasana berteriak dan melaungkan slogan masing-masing akan berterusan sampailah hari dah masuk nak gelap.

Bagi yang rasa nak ke Wagar Border nie...korang aku nasihatkan datang awal...kalau rasa nak duduk kat tempat yang membolehkan korang amik gambar...elok letakkan tripod tu awal...kalau lambat...boleh berebut-rebut nanti. Tempat tak banyak...yang nak tengoknya ramai.

Mengikut kawan-kawan aku di Punjab. Sememangnya mereka dari kedua-dua pihak akan memperlihatkan kegarangan, kemasaman, kesombongan dalam upacara nie. Konon-kononnya sentimen tergurisnya India pada Pakistan yang keluar dari India masih wujud dalam diri masyarakat India. Yang Pakistan plak, kalau orang dah jual mahal...kite belilah dengan lebih kurang jer. Kalau korang tengok kat youtube...askar Pakistang lagi garang style diorang. Macam nak ajak gaduh pun ada.

Cumanya kalau nak ke sini...korang terpaksalah menginap semalam di mana kat Punjab nie...kalau datang semata-mata nak tengok upacara nie...ramai yang kata berbaloi...ada juga yang menyesal...dah sampai ke sini...mungkin Amritsar boleh lagi pilihan untuk dilawati.

No comments:

Post a Comment