Tuesday, July 26, 2011

PUJAan Hati Peminat

Blogging sebelum nie cerita pasal filem "Swades". Tiba-tiba aku teringat ayat dialog yang cukup femes dalam dalam filem "Pendekar Bujang Lapok".

"Lobang hidungmu tetap menjadi pujaan hatiku !!!"

Kalau sebelum ini aku pernah ceritakan tentang supe star Rajnikanth yang memiliki pengaruh yang cukup besar di selatan India sehingga diagung-agungkan setara dengan dewa bagi sesetengah peminat fanatiknya. Kali ini, aku kongsikan seorang lagi super star..."Amitabh Bachan". Siapa yang tak kenal kan...jangan kata di India, di Malaysia pun aku percaya ramai peminat aktor lama nie. Banyak filem-filem lakonan beliau memberikan kesan sehingga dikatakan ramai pelakong selepas era beliau terpengaruh gaya dan cara uncle Big B nie berlakon.

Ini bukan cerita rekaan...tapi memang berlaku di Kolkata. Ada kalangan masyarakat di Kolkata
Orang di Kolkata menganggap Bollywood superstar Amitabh Bachchan sebagai "TUHAN". Bukan setakat itu, malahan mereka telah pun mendirikan sebuah kuil yang terletak di bahagian selatan Kolkata. Masa aku baru sampai di India tahun 2008 dulu...memang kecoh sekejap satu India Amitabh Bachan jatuh sakit sampai dimasukkan ke ICU. Pengikut ajaran yang bertuhankan uncle Big B nie siap melakukan upacara 'api suci' yang dipanggil 'yagna' bertujuan mendoakan agar kesihatan tuhan mereka ini (Amitabh Bachan) dipulihkan segera.

Aku kurang pasti dari mana bermulanya ajaran nie. Kalau mereka menganggap Amitabh Bachan nie tuhan maknanya ajaran nie kira boleh dikategorikan sebagai agamalah kan ? Tapi, aku ada sedikit pelik...Kalau Amitabh Bachan tu tuhan...aku ada pernah juga terbaca yang Amitabh Bachan nie sendiri pernah ke kuil yang didirikan untuk menyembah dan bertuhankan Amitabh Bachan sendiri. Errr...takkan tuhan berdoa dan melakukan upacara ritual untuk diri sendiri ? Pelikkan...sampai peringkat itupun peminat fanatik superstar nie tak boleh nak fikir.
Kenapa Kolkata plak kuil nie...kenapa tidak di Punjab (tempat asal Amitabh Bachan). Hanya satu sebab...isteri die Jaya Bachan adalah seorang Bengal.

Kalau dibelek-belek berita, cerita, kisah, isu, apa-apa jerlah yang berkaitan dengan peminat-peminat fanatik super star Bollywood nie...macam-macam hal yang telah berlaku. Cerita Amitabh Bachan diangkat sebagai 'tuhan' nie hanya sebahagian jer benda pelik yang berlaku di India. Korang tahu tak ada banyak kes bunuh diri berlaku di India nie dari kalangan fanatik super star Bollywood...antara yang pernah aku baca:

Katrina Kaif: ada seorang mamat yang minat giler...fanatik dan perasan dirinya amatlah sesuai kalau jadi boy friend Katrina Kaif. Satu hari tu masa Kat nie buat promo kat shopping kompleks filem baru...mamat nie terjerit-jerit memanggil nama Katrina Kaif. Minah nie tak layan...may be tak dengar kot. Alih-alih esok kuar berita mamat nie bunuh diri siap ada nota katakan yang die terlalu kecewa sebab cintanya tidak kesampaian. Nasib baik muka mamat tu tak kuar berita...nak gak aku taw hensem sangat ker die...
John Abraham: ini berita yang si mamat John sendiri tak sanggup nak terima...masa die ngan kengkawan die buat promo filem 'Dostana' di Mumbai...satu pergaduhan telah berlaku hanya semata-mata nak berebut tempat area pali depan sekali kat pentas. Korang tahu sapa yang bergaduh nie...bukan kalangan gadis or aweks or girlz...Tapi, "LELAKI GAY" !!! Masalahnya...yang si gay nie menjerit-jerit minta John bukak baju...Haruslah mamat nie tak nak layan...

Kalau nak cerita bab sensasi hiburan di India nie macam-macam sebenarnya yang berlaku. Kalau yang kat Hollywood tu kadang-kadang. Aku nie kurang minat sikit nak membelek cerita artis-artis India. mana yang terbaca tu nantilah aku cerita lagi eh...

No comments:

Post a Comment