Wednesday, July 13, 2011

Mumbai Bergegar lagi

Petang semalam, satu India dikejutkan dengan berita bandaraya Mumbai bergegar dengan tiga letupan bom di tiga kawasan dalam masa kurang setengah jam.

Kalau mengikut kenyataan berita dari Menteri Dalam Negeri, agensi-agensi intelligence India tidak punya maklumat risikan akan berlakunya kejadian bom tersebut. Ketiga-tiga kejadian bom semalam dikatakan, serangan bom pengganas paling buruk sejak 2008 oleh militan Pakistan. Dalam usaha dialog antara kerajaan India dengan Pakistan sedang dijalankan, kejadian bom ini dilihat sebagai helah untuk mengalihkan perhatian usaha bagi merapatkan jurang percanggahan antara kedua-dua negara.

Pada waktu aku menulis blogging ini, dilaporkan seramai 23 kematian dan 131 cedera. Dalam satu sidang akhbar Menteri Dalam Negeri, Chidambaram melaporkan bahawa "Orang yang melakukan serangan bom ini mungkin yang bekerja dalam cara yang haram, mungkin kumpulan yang sangat kecil yang tidak berkomunikasi antara satu sama lain." Beliau berkata adalah terlalu awal untuk menunjukkan angka di mana-mana kumpulan tertentu, tetapi berkata serangan yang dibuat secara tersusun ini mungkin boleh diandaikan sebagai bermotifkan balas dendam kepada pihak polis atas kejadian penangkapan militan, termasuk ahli-ahli Mujahideen India, dan mungkin beberapa kumpulan tempatan yang mempunyai sokongan daripada militan di Pakistan.

Paling mengejutkan aku, nama Malaysia disebut plak dalam sidang akhbar ini..."Serangan bom ini merupakan yang terbesar oleh pihak yang dilabelkan sebagai militan di Mumbai sejak 2008 menyerang membunuh 166 orang, ia berjaya menimbulkan ketegangan dengan negara jiran dan mungkin akan menjadikan Malaysia sekali lagi sebagai pusat persinggahan mencari perlindungan sementara".

Rata-rata semua akhbar utama di India memaparkan berita letupan yang berlaku semalam..."Diserang. Sekali lagi," kata Hindustan Times. "Kami Semua Duduk Itik," kata Economic Times. Dari kaca mata pengamatan aku...ada beberapa perkara yang tidak kena dengan letupan ini...aku bukanlah nak bersangka buruk. Tapi, setelah bermastautin di India...aku rasa mula memahami beberapa perkara yang aku rasa patut difikirkan bersama...

Melalui temuramah pemberita dengan saksi kejadian semalam...salah seorang saksi yang berada di tempat kejadian menyatakan bahawa...selang 10 minit kejadian letupan berlaku, anggota Polis tiba di tapak kejadian...selang kurang 20 minit letupan berlaku...ambulans sampai. Statement ini, nampak biasa, tetapi agak pelik bagi aku. Polis di India sudah efisyen ? dalam tempoh 10 minit diorang dah tiba di tapak kejadian. Ambulans sampai memberi bantuan dalam tempoh kurang setengah jam ???

Ingat...ketiga-tiga kawasan kejadian letupan sebenarnya adalah tempat yang terlalu sesak dengan manusia pada waktu kejadian berlaku. Pukul 6.45 petang adalah waktu warga kerja Mumbai balik ke rumah. Aku agak musykil...dengan jalan yang sesak...manusia sedang panik dan berkeliaran...Polis masih mampu tiba ke kawasan kejadian dalam masa 10 minit ?

Sehingga ke saat ini...tiada pihak yang mengaku bertanggungjawab atas kejadian bom tersebut. Ini satu lagi hal yang jarang berlaku bila letupan bom berlaku di India ini. Kalau kejadian bom di Varanasi beberapa bulan lepas...selang 2 3 jam jer ada individu yang tampil mengaku...untuk kali ini...entah siapa ?

Serangan bom semalam berpusat terutamanya di kawasan pasaran barang kemas selatan Mumbai, ia merupakan satu lagi serangan di tengah-tengah India, jantung Mumbai Beta. Mumbai sememangnya dikenali sebagai pusat hub kewangan utama di India.

Letupan terbesar di kawasan Opera House, hab untuk peniaga-peniaga berlian. Ia juga merupakan kawasan yang sama pernah digunakan oleh militan Pakistan 2008.

Satu lagi letupan di Dadar, juga di selatan Mumbai, di Bazaar Zaveri dan letupan ketiga di Omelette, dalam satu jalan sesak dengan perumahan penduduk Islam dan Hindu.

Apabila kawasan yang terlibat dikaitkan dengan pendudukan Muslim dan Hindu...maka, tiada pihak yang dikatakan berani tampil memberikan teori siapa sebenanrnya punca terjadinya letupan bom tersebut. Ini cukup sensitif. Malahan boleh menjadikan alasan agar peperangan sesama orang India berlaku dengan mudah.

Ada satu teori yang paling relevan dalam kepala otak aku...kejadian ini mungkin didalangi oleh pihak kerajaan Inida sendiri...(aku berharap sangat agar aku silap dalam hal ini...).
Kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Manmohan Singh pada waktu ini sedang berdepan dengan permasalahan rasuah yang teruk dalam kerajaannya. Di rasakan perubahan dalam kabinet yang baru sahaja diumumkan pada Selasa lepas belum mampu untuk menarik keyakinan rakyat untuk kembali kepada kerajaan. Nah...sesuatu perlu dilakukan bagi mengalihkan perhatian rakyat dengan kejadian yang besar. Mumbai menjadi mangsanya. Sebab itu, aku sendiri agak pelik bila pihak Polis mampu bertindak cepat ke kawasan kejadian. Seolah-olah mereka sudah tahu akan apa yang bakal terjadi.
Aku cuma berharap agar New Delhi masih tidak dalam kawasan tumpuan pengganas. Doakanlah keselamatan kami di sini.

2 comments:

  1. salam tuan, sy perlu tahu lagi seba sedikit pasal india ni...boleh tuan sms no tel tuan pd sy...urgent...tq 0176169640 zul

    ReplyDelete
  2. tolong call saya 0176169640

    ReplyDelete