Monday, July 25, 2011

Filem Hindustan Mana Yang Paling Aku Suka

Walau pun aku nie agak lama dah duduk di negara India nie...Sebenarnya tak banyak filem hindustan yang aku tonton kalau banding dengan bini aku...die lebih keraplah. Mungkin sebab aku nie sibuk di pejabat tak der masa nak nak melayan filem-filem hindustan. Kadang-kadang tak sempat pun nak ikut perkembangan filem di sini. Setiap minggu pastinya ada filem baru yang akan masuk ke panggung.

Tapi, dalam banyak-banyak filem yang aku pernah tengok di sini...salah satu filem yang menjadi feverat aku adalah "Swades". Bukan sebab pelakon die Shah Rukh Khan. Tapi, cerita ini salah satu filem yang boleh korang jadikan pelajaran kalau nak tahu tentang India dengan lebih mendalam. Biasanya filem-filem hindustan kita selalu di sajikan dengan situasi kemewahan...kebanyakkan cerita Bollywood skang nie pun banyak yang di shot di luar negara.

"Swades" banyak mempertontonkan keadaan pedalaman India. Suasana keindahan perkampungan, budaya masyarakat luar bandar dan realiti keadaan India diperlihatkan dalam filem ini. Keinsafan boleh timbul dalam diri kita kalau betul-betul menghayati jalan cerita ini.


Filem ini antara filem yang kurang berjaya dalam senarai yang dilakonkan oleh super star SRK. Tetapi, pada aku...filem ini antara salah satu sebab yang membuatkan aku sentiasa mencari peluang untuk menjelajah kawasan-kawasan desa di India.


Kat bawah ini...subtitle lagu yang kat atas tu...maksudnya pun cukup mendalam sehinggakan aku sendiri terasa teramatlah rindukan pada ibu, ayah dan tanah air bila terkenangkan bumi Malaysia.

This country of yours is your motherland
And is calling out to you
This is a bond which can never break

How can you forget the scent of your earth
You can go anywhere but you'll always come back
In new paths, in every sigh
To your lost heart
Someone will say
This land of yours is your motherland

Life is telling you
You have achieved everything now what's left
Looks like happiness has been showered on you
But you're far from your home
Now come back oh crazy one
Where at least someone will call you their own
And will call out to you
That very same country
This land that is yours..

This moment has hidden in it
A whole century of life
Don't ask why, in the road
Has come a fork with two ways
You are the one who should choose the path
You should choose which direction to take
This very country

This country of yours is your motherland.

Kalau ada masa....cuba-cubalah tengok cerita nie eh...

No comments:

Post a Comment