Monday, July 18, 2011

Best ker Nainital nie bro ?

Terima kasih pada yang sudi membelek blog aku nie. Secara jujurnya...aku juga menghargai email dari kalian yang menghantarkan pertanyaan kepada aku.

Ada yang bertanya pada aku..."Dah sampai ke Nainital ker ?"..."Best tak Nainital nie ?".

Alhamdulillah, aku dah sampai ke Nainital nie...Nainital nie terletak kat negeri Uttarkhand...Blah utara timur India. Aku cuba berikan pendapat jujur aku pada yang membaca. Sebab aku tak nak nanti dikatakan memberikan gambaran yang salah pada yang berhajat untuk ke sana nanti.

Ikhlas aku kata (berdasarkan pengalaman dan pemerhatian aku)...Nainital nie hanya untuk mereka yang rasa nak relaks semata-mata tanpa berhajat untuk melakukan aktiviti selain dari merelaks kan kepala.
Kawasan pelancongan tanah tinggi ini memerlukan korang drive (kalau berkeretalah) dari Delhi selama sekurang-kurangnya 6 jam. Kalau bawak relaks mungkin lebih dari itu. Sesampai jer ke pekan kecil Nainital...korang dapat lihat tasik besar di tengah-tengah pekan kecil nie.
Masa aku ke Nainital dulu aku duduk di Hotel Shirvani (cam gambar kat atas nie)...hotel nie atas bukit. Suhu di Nainital kalau musim panas pun akan bermain sektar 16 ke 22 darjah celcius. Kalau musim sejuk...hampir seluruh daerah di kawasan Nainital akan diseliputi salji.

Best ker tempat nie...macam aku katakan awal-awal tadi...Nainital pada aku hanya sesuai pada yang ingin merelaks kan diri semata-mata. Tak mahu digangu dengan bunyi bising...kalau rasa nak larikan diri dari bahang panas. Ini memang tempatnya. Tapi, kalau korang expect nak berjalan-jalan...aku rasa Cameron Hinglands kite lebih interesting (walaupun ada kata dah tak sesejuk seperti suatu ketika dahulu). Pada aku, pekan die saja dah tak memberikan apa-apa yang bermakna untuk aku kongsikan. Masa aku sampai ke Nainital dulu...hampir sahaja aku mengeluh menyesal bawa anak bini aku ke sini. Malam...langsung tak bleh nak buat apa...

Habis kuat...jalan-jalan ke pekan nainital...naik kereta kabel ke ski stesen...kalau minat nak berdayung sampan tu pergilah ke tasik...lain-lain ? Aku banyak habiskan masa di hotel relaks...sambil minum teh...merelakskan keserabutan kepala otak seketika...

Cuma kalau rasa nak main salji...mungkin Nainital boleh korang jadikan satu alternatif. Kalau datang lepas Disember...Nainital sememangnya jadi tumpuan penggemar ski samada orang tempatan mahupun warga negara asing. Kalau korang datang pada musim panas...aku rasa cam nothing jer bandar nie...Unless kalau yang minat bergambar tu...maybe Nainital boleh jadi satu kelainan pada yang hard core kerja amik gambar nie. Terutamanya yang suka ambil gambar eco nie...dari burung ke bungaan. Bukit dan bangunan. Banyak shot yang boleh diabadikan.

Nainital sebenarnya adalah bandar lama peninggalan era penjajahan British. Ia juga merupakan kawasan percutian para pegawai British yang bertugas di India suatu ketika dahulu. Kalau sampai ke sini...banyak bangunan lama yang masih berfungsi sepertimana digunakan pada era pemerintahan British dahulu. Banyak juga filem-filem hindustan lama yang dirakamkan di sini dolu-dolu kala.

Kesimpulan dari aku- Nainital sangat sesuai pada kalangan yang nak tinggal lama di tanah tinggi...pada yang suka membaca...nak cari idea...berkarya...atau mencari ketenangan.

No comments:

Post a Comment