Tuesday, July 19, 2011

Susah lah nak makan kat India nie...

Errr...aku tak tau entah ye atau tidak dakwaan tu bagi orang Malaysia yang sampai ker sini. Sepanjang aku di sini Alhamdulillah...aku tak menghadapi masalah makanan di sini. Mungkin selera masing-masing lain kot yang buat ada sesetengah mereka yang sampai ke sini tak lalu nak makan masakan orang sini. Memang aku akui...ada kawan-kawan aku yang tak tahan dengan bau rempah di sini. Kebanyakkan rempah yang di gunakan di sini agak kuat baunya.

Apa yang selalu aku cadangkan pada yang susah sangat nak makan makanan rutin orang India nie...aku suruh jer diorang gi KFC !!!
Dah susah sangat nak telan makanan sini kan...So, alternatif dari aku...korang cari jer KFC. Kalau korang ker Mumbai or Pune...Restauran KFC di sana kebanyakkannya diusahakan oleh KFC Malaysia. Blogging kali nie bukanlah niat nak tolong promote KFC...Cuma sekadar aku mencadangkan sahaja kalau dah terdesak tak tau nak makan apa kat India nie...so alternatif nak mengalas perut masih ada...

Dalam banyak-banyak restaurant fast food yang ada di India nie pun...Aku hanya boleh cadangkan KFC sahaja setakat ini yang dijamin HALAL. Selebihnya aku agak ragui. Kalau kat area yang aku tinggal di New Delhi nie. Aku selalu dapat lihat...individu yang bekerja di dapur diorang adalah kalangan remaja muslim (base pada tag nama diorang yang dapat aku lihat lah...). KFC India juga pernah keluarkan iklan yang mengatakan bahawa ayam yang dibekalkan di restauran mereka adalah diambil dari pembekal muslim dan disahkan halal oleh agensi or NGO Islam dari India.
Malahan aku juga sempat berjumpa dengan CEO dari wakil KFC Malaysia nie (die base kat Mumbai). Dia sendiri mengesahkan bahawa ayam dari KFC di India nie diakui halal. Tambah lagi...ada juga pembekal yang sudah diakui oleh pihak JAKIM kita. So, lagilah kami yakin untuk makan di KFC sini.

Cuma aku nak ingatkan kat korang...kalau pergi ke restauran KFC di India nie...janganlah kita expect diorang nyer servis sama macam di Malaysia. Kalau tak kena gaya...korang leh naik menyirap dengan cara diorang melayan korang. Malahan, mana-mana fast food servis di India nie pada aku susah sangat nak di klasifikasikan sebagai fast food.

Kalau kita di Malaysia...bila ambil order makanan di fast food...yang tukang terima order dari kita tulah tukang key in dalam mesin kira...die jugalah yang akan ambil makanan kita...die jugalah yang akan isikan air minumamn kita...pendek kata segala-galanya mampu diuruskan dengan seorang pekerja..."multitasking". Tapi di India nie...korang kena bersedia...yang ambil order orang lain...die akan suruh somebody ambil makanan yang di order oleh pelanggan...dengan siap ada tukang tekan mesin air tu pun orang lain. Tiada elemen "multitasking" dalam kamus pekerja fast food di sini. Ia lebih "specialisation"...macam kilang...kalau kat Key El, mungkin kita perlu berdiri hanya dalam masa 5 ker 7 minit...Tapi, kat India nie aku pernah menunggu lebih 15 minit !!!

Aku pun sebenarnya agak jarang makan KFC kat restauran diorang. Selalunya aku cuma buat delivery order jer...Lagi senang...lagi cepat aku rasa walaupun ambil masa dalam 30 minit. Tapi, sambil-sambil nunggu KFC nie sampai kita leh buat kerja lain...Tau-tau jer dah sampai. Bab delivery order di India nie aku cukup tabik...Mereka memang akan deliver apa yang kita order dalam amasa yang dijanjikan. SEBAB, kalau order yang dibuat sampai lebih dari masa yang dijanjikan...kita tak payah bayar...So, makan free ler...

Kalau korang ke KFC di India nie...jangan lepaskan peluang untuk merasa makanan vegiterian dari KFC...Aku rasa dalam banyak-banyak restauran KFC di dunia nie...hanya India jer kot yang ada KFC veg...

Cerita tentang produk makanan fast food berversi vegiterian nie...aku pernah tanya jugak kat orang KFC di India. Macamana diorang leh survive di kawasan yang memang diketahui di huni oleh penduduk yang dikenali sebagai bangsa yang hanya makan tumbuh-tumbuhan nie...Korang tau apa jawapan die..."Yang vegi nie cuma orang-orang oldtimer jer...But, kebanyakkan youngster bukannye nak ikut sangat orang tue mereka...Kat rumah jer vegi...bila keluar jer dari area, semua die bedal".

Jangan terkejut kalau aku kata...budaya makanan fast food di India nie baru jer dikalangan orang di sini dalam 5 tahun kebelakangan nie. Sebab tu aku dulu agak terkejut bila lihat tabiat mereka nie kalau datang ke restauran KFC nie siap boleh panggil staf restauran nak ambil order dari meja makan yang diorang duduk...Betul...sampai hari nie masih boleh dilihat peel nie...Kelakar pun ada...Kesian pun ada...Paling buat aku pelik...ada golongan vegi nie yang suatu ketika dulu buat protes kepada restauran-restauran fast food KFC, McD, Pizza Hut dan lain-lain atas dasar dikatakan kemasukkan restauran fast food di pasaran India ini menggalakkan ramai kalangan penganut agama atau ajaran yang hanya membenarkan makan vegi pada pengikutnya menjadi manusia karnival. Kewujuddan fast food di India dikatakan akan menimbulkan keinginan kalangan golongan vegi untuk mencuba makanan maging.
Jadi...kalau ke India..Jangan risau bab makan nie...Masih ada penyelesaiannya...Susah-susah kalau dah muak dengan KFC...Korang jadi jer vegitarian...Confirm selamat dari kebuluran...

1 comment:

  1. Thanks for sharing good information KFC Wednesday Offer! Avail this offer on zaykedaar.com and get 50% OFF on your next order!

    ReplyDelete